CSN

Fortsatt svalt intresse för utlandsstudier

Antalet utlandsstuderande med studiemedel är oförändrat mot året innan, och det är fortfarande en bit upp till nivåerna före pandemin. USA, Storbritannien och Spanien är fortsatt populärast men Storbritannien fortsätter att minska kraftigt. Lettland ökar, särskilt bland medicinstuderande.

USA är det mest populära landet att studera utomlands i under läsåret 2023/2024.

Totalt studerade 22 000 personer med studiemedel utomlands under läsåret 2023/2024 visar ny statistik från CSN. Antalet är oförändrat jämfört med läsåret innan men har minskat med en fjärdedel sedan toppnoteringen 2014/2015, då nästan 30 000 personer studerade utomlands.

– Under pandemin minskade antalet utlandsstuderande kraftigt medan antalet samtidigt ökade i Sverige. Efteråt har antalet utlandsstuderande ökat något, men inte till de nivåer som var innan, säger Malin Lundquist, analytiker på CSN.

Europa har minskat mindre än andra världsdelar. Jämfört med läsåret innan pandemin har Europa bara minskat med tre procent, medan övriga världsdelar med upp till 50 procent.

– Färre söker sig till bland annat USA och Australien. För tio år sedan studerade 7 700 personer i något av dessa två länder, men nu bara 3 400. Överlag är dock USA det fortsatt populäraste landet att studera i, säger Malin Lundquist.

Ökat intresse för medicinstudier i Lettland och Litauen

Intresset för att läsa medicin i de baltiska länderna har ökat kraftigt. I Lettland och Litauen har antalet studerande mer än fördubblats de senaste fem läsåren. Samtidigt har antalet medicinstuderande i Polen halverats. Totalt studerade 2 400 personer medicin, främst läkarutbildning, utomlands med svenskt studiemedel under läsåret 2023/24.

– Tidigare var Polen det vanligaste landet bland dem som studerar medicin utomlands. Att färre söker sig dit beror på att läkarutbildningen i Polen inte är legitimationsgrundande i Sverige. De som studerar till läkare där behöver göra allmäntjänstgöring (AT) för att kunna få sin legitimation. Fler väljer därför istället läkarstudier i Lettland och Litauen, säger Malin Lundquist.

Riga toppar listan som den vanligaste studieorten utomlands. Även föregående läsår låg Riga i topp, men då tillsammans med London. Sedan dess har antalet som studerar i London minskat och staden innehar läsåret 2023/24 tredjeplatsen efter Köpenhamn.

Ekonomi, handel och medicin vanligaste valet

De flesta utlandsstuderande med studiemedel är så kallade free-movers, som har sökt till utbildningar utomlands på egen hand. De två överlägset vanligaste inriktningarna bland free movers är utbildningar inom företagsekonomi, handel och administration, samt utbildning inom medicin. Andra populära inriktningar är informations- och kommunikationsteknik, psykologi samt musik, dans och dramatik.

Tio mest populära länderna – alla skolformer (antal studerande) 2023/24. Placering läsåret 2022/2023 står inom parentes:

1.       USA, 3 030 (1)

2.       Storbritannien, 1 926 (2)

3.       Spanien, 1 452 (3)

4.       Frankrike, 1 198 (4)

5.       Nederländerna, 1 113 (5)

6.       Italien, 1 100 (6)

7.       Danmark, 1 031 (7)

8.       Lettland, 995 (10)

9.       Polen, 912 (8)

10.    Tyskland, 864 (ny)

Tio mest populära skolorterna – eftergymnasiala studier (antal studerande) 2023/24. Placering läsåret 2022/2023 står inom parentes.

1.       Riga, Lettland, 993 (1)

2.       Köpenhamn, Danmark, 716 (3)

3.       London, Storbritannien, 681 (1)

4.       Dublin, Irland, 506 (4)

5.       Kaunas, Litauen, 456 (6)

6.       Paris, Frankrike, 433 (5)

7.       Milano, Italien, 419 (8)

8.       Amsterdam, Nederländerna, 352 (7)

9.       Barcelona, Spanien, 331 (9)

10.    Singapore, Singapore, 293 (ny)

Tio mest populära skolorna – eftergymnasiala studier (antal studerande) 2023/24. Placering läsåret 2022/2023 står inom parentes:

1.       Riga Stradins University, Lettland, 962 (1)

2.       Lithuanian University of Health Science, Litauen, 452 (2)

3.       Copenhagen Business School, Danmark, 394 (4)

4.       Code Insitute, Irland, 340 (3)

5.       University of Amsterdam, Nederländerna, 203 (7)

6.       Medical University of Gdansk, Polen, 194 (6)

6.       Santa Monica College, USA, 194 (5)

8.       Politecnico di Milano, Italien, 171 (8)

9.       National University of Singapore, Singapore, 158 (9)

10.    Culinary Arts Academy Switzerland, Schweiz, 124 (ny)

Tio mest populära inriktningarna bland free-movers (antal studerande) 2023/24. Placering läsåret 2022/2023 står inom parentes:

1.       Företagsekonomi, handel och administration, allmän utbildning, 2 523 (1)

2.       Medicin, 2 240 (2)

3.       Bred, generell utbildning, 675 (3)

4.       Informations- och kommunikationsteknik, 582 (5)

5.       Musik, dans och dramatik, 548 (4)

6.       Psykologi, 455 (6)

7.       Medieproduktion, 432 (7)

8.       Formgivning, 388 (8)

9.       Tandvård, 379 (ny)

10.    Ledning och administration, 365 (10)

Tio mest populära länderna för medicinstudier (antal studerande) 2023/2024. Placering läsåret 2022/2023 står inom parentes:

1.       Lettland, 877 (1)

2.       Polen, 511 (2)

3.       Litauen, 303 (3)

4.       Rumänien, 214 (4)

5.       Bulgarien, 140 (5)

6.       Danmark, 75 (6)

7.       Slovakien, 63 (7)

8.       Tjeckien, 37 (8)

9.       Ungern, 29 (10)

10.    Storbritannien, 24 (9)

Mer information i CSN:s databas

I CSN:s databas för officiell statistik inom studiestöd kan du själv ta fram hela listan över populära länder bland utlandsstuderande och annan statistik om studiestöd för läsåret 2023/2024.

Här hittar du CSN:s databas inom studiestöd, och en film som visar hur du använder databasen.

Malin LundquistAnalytiker på enheten Kunskap om studiestödet

Tel:060 - 14 63 04

Stefan TärnhuvudPressekreterareCSN

CSN:s pressekreterare hjälper dig som journalist att få svar på dina frågor och komma i kontakt med rätt person.

Tel:073 18 16 004pressekreterare@csn.se

Bilder

Om oss

CSN ansvarar för studiestödet med bidrag och lån till studerande. Varje år betalar CSN ut 48 miljarder kronor till cirka en miljon studerande och 1,8 miljoner personer har svenska studielån. Myndigheten finns på 11 orter, från Kiruna i norr till Lund i söder med huvudkontor i Sundsvall

Följ CSN

Senaste pressmeddelandena från CSN

400 miljoner kronor i felaktiga studiestödsutbetalningar upptäckes 20232.5.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2023 intensifierade CSN arbetet mot bidragsbrott och felaktiga utbetalningar. Informationskampanjer till studerande, AI-analyser av ansökningar och fler kontroller var några av insatserna som gjordes som ledde till över 400 miljoner kronor i återkrävt eller avräknat studiemedel. – Gör man rätt från början minskar risken för återkrav och eventuell polisanmälan, säger Charlotta Hansén, verksamhetscontroller på CSN.

Skuldsättningen ökar bland studenter visar CSN:s årsrapport22.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

De som tar studielån får allt högre skulder och en ökande andel av de som studerar med studiemedel tar lån. Men den ökade skuldsättningen behöver inte vara dålig, varken för individen eller för samhället. – En förklaring till de ökande skulderna är att en högre andel studerande läser på eftergymnasial nivå, där man oftast studerar längre tid, säger Jonas Larsson, analytiker på CSN.