Kampanj ska slå hål på myter om hyresrätten

Hyresrätten är omgiven av fördomar och missuppfattningar som ger en skev bild av Sveriges vanligaste boendeform. En ny kampanj från Fastighetsägarna presenterar några av de vanligaste myterna och ger svar på hur det faktiskt är. Syftet är slå hål på myter om hyresrätten och hyresgästerna och att visa hyresrättens centrala roll i samhällsutvecklingen.

Var tredje person i Sverige bor i hyresrätt. Trots det uppmärksammas sällan alla de fördelar som hyresrätten har för samhället och för de som bor i hyresrätt. Det behöver vi ändra på anser Fastighetsägarna.

– Genom att ta upp vanliga myter om hyresrätten och visa hur det faktiskt ser ut vill vi ge en mer rättvisande bild av hyresrätten och rollen hyresrätten spelar för vårt samhälle, säger, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Genom intervjuer med politiker, forskare, bostadspolitiska experter och journalister har de vanligaste myterna och missuppfattningarna om hyresrätter och hyresgäster synats.

–  Hyresrätten är en boendeform som uppskattas av många. Men vad som också är viktigt är att visa på hur central hyresrätten är för samhällsutvecklingen, tillväxten och jobben. Det är därför vi genomför den här kampanjen som riktar sig till politiker och beslutsfattare, säger Anders Holmestig.

Vanliga myter om hyresrätten och hur det faktiskt är

"Det normala är att bo i bostadsrätt"
NEJ, det är vanligare att bo i hyresrätt än i bostadsrätt. Fyra av tio bostäder är nämligen hyresrätter medan bostadsrätterna är ungefär en fjärdedel.

”Bara de som inte har råd med annat bor i hyresrätt"
NEJ, inkomsterna varierar mycket i alla typer av boendeformer. Även om låg ekonomisk standard är något vanligare bland boende i hyresrätter så bor människor med alla sorters ekonomisk standard i alla boendeformer.

"Alla hyresrätter finns i miljonprogramsområden"
NEJ, de flesta hyresrätter är byggda innan miljonprogrammet. Faktum är att majoriteten av alla lägenheter i flerbostadshus är byggda före 1960.

"Alla som bor i hyresrätt röstar vänster"
NEJ, hyresgäster röstar på olika partier precis som alla andra. Socialdemokraterna får högst stöd av både hyresgäster och de som bor i bostadsrätt. Bland hyresgäster är det i princip jämnt mellan Vänsterpartiet och Moderaterna. 14 procent menar att Vänsterpartiet är bästa parti och 13 procent att Moderaterna är det.

"I hyreshus bryr man sig inte om sina grannar"
NEJ, nio av tio hyresgäster tycker bra om sina grannar enligt kartläggningen ”Huset, hemmet och jag” som Fastighetsägarna genomförde 2024.

"Hyresrätten har ingen framtid"
NEJ, vi behöver fler och alla typer av bostäder. Drygt hälften av alla kommuner har underskott på bostäder. Bostadsbristen är som störst i kommuner med störst befolkning. Nästan 70 procent av befolkningen bor i kommuner med bostadsbrist. En mix av bostäder är vad som behövs och hyresrätten har en lika självklar plats som bostadsrätter och äganderätter.