Kronofogden

Fler barnfamiljer vräks

188 barnfamiljer vräktes under det första halvåret 2024. Det är en ökning med 13 procent jämfört med samma period förra året. Antalet berörda barn ligger kvar på samma nivå.

Antalet vräkningar har ökat. Under det första halvåret genomförde Kronofogden 1579 vräkningar. 188 av dessa rörde barnfamiljer, jämfört med 167 samma period föregående år. Totalt berördes 342 barn.

– Det är djupt oroande att antalet barn som berörs av vräkningar ligger kvar på så hög nivå. Varje barn som drabbas av en vräkning befinner sig i en mycket utsatt situation, oavsett om de bor på heltid eller deltid hos den förälder som blir vräkt, säger Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på Kronofogden.

Totala antalet vräkningar ökar

Det totala antalet vräkningar minskade fram till 2017, men sedan vände kurvan. Sedan 2018 har antalet vräkningar ökat med 37 procent i Sverige. Första halvåret 2024 ökade antalet vräkningar med 10 procent jämfört med samma period föregående år. På två år är ökningen 26 procent.

– Den ekonomiska pressen på hushållen är fortsatt stor. Vi vet att de allra flesta prioriterar att betala sin hyra, men det ihållande höga kostnadsläget gör att fler riskerar att hamna efter med betalningarna, säger Davor Vuleta.

När barn är berörda av vräkning samarbetar Kronofogden alltid med kommunen för att hantera situationen.

– Det är viktigt att barnfamiljer som är med om en vräkning fångas upp, säger Davor Vuleta. När barn är inblandade är socialtjänsten alltid med i arbetet.

Viktigt att arbeta förebyggande

Kronofogden har sedan 2022 ett uppdrag från regeringen att stärka den lokala samverkan kring det vräkningsförebyggande arbetet. Det bygger på att hyresvärden och socialtjänsten arbetar tillsammans för att stötta hyresgästen att kunna bo kvar.

– Om hyresvärden redan vid den första uteblivna hyran tar kontakt med hyresgästen och tillsammans försöker hitta en lösning, är risken mycket mindre att det går så långt som till vräkning. Man kan till exempel komma överens som en avbetalningsplan, eller erbjuda budgetrådgivning. Det kan också finnas psykisk ohälsa eller någon form av missbruk med i bilden, och då måste socialtjänsten kliva in med olika stödinsatser, säger Kim Jonsson, projektledare på Kronofogden.

– Vi vill uppmana de hyresvärdar och socialtjänster som ännu inte kommit igång med lokal samverkan att ta steget. Det är inte svårare än att boka in ett första möte och diskutera hur samverkan ska se ut. På Kronofogdens webbplats finns mer information, säger Kim Jonsson.

Om oss

Kronofogden är en statlig myndighet som arbetar med skulder. Vi hjälper den som inte fått betalt och vi ger stöd och råd till den som ska betala. Vi ser också till att betalningar sker på ett rättssäkert sätt. Det kan vara myndigheter, kommuner, företag eller privatpersoner som ansöker om vår hjälp med att få betalt.Vårt förebyggande arbete syftar till att förhindra ny skuldsättning bland privatpersoner och företag. Kronofogden handlägger också ansökningar om skuldsanering och har tillsyn över konkursförvaltarnas arbete vid konkurser. Vi arbetar för att alla parter ska få sina intressen tillgodosedda på ett lagligt och korrekt sätt.Vi är omkring 2 300 medarbetare och finns på 32 orter i landet, från Malmö i söder till Haparanda i norr. Huvudkontoret finns i Sundbyberg.www.kronofogden.se

Följ Kronofogden

Senaste pressmeddelandena från Kronofogden