Storskalig solcellspark på skogsmark

Egendomsnämnden i Skara stift har tecknat markupplåtelseavtal med GreenGo Energy Sweden för projektering av en storskalig solcellsspark på Töreboda Hallansberg 3:10. Genom fastighetsinnehavet inom Prästlönetillgångarna kan arbetet med att öka produktion av förnybar energi konkretiseras, och bidra till Svenska kyrkans Färdplan för klimatet.

Svenska kyrkans Färdplan för klimatet innebär att hela organisationen ska minska sin interna klimatpåverkan och bidra till mänsklighetens gemensamma arbete för att bromsa effekterna av klimatförändringarna. Ett av delmålen i färdplanen är att öka produktion av förnybar energi, vilket kan göras både genom att bygga egna produktionsanläggningar och genom att upplåta mark till andra producenter.

Egendomsnämnden i Skara stift har nu tagit ett steg mot att uppfylla det delmålet genom att teckna avtal med GreenGo Energy Sweden för ett cirka 250 ha stort område på fastigheten Töreboda Hallansberg 3:10. Det geografiska läget i regionen är en stor anledning till att just den här fastigheten varit aktuell för en storskalig solcellspark, men också att det är en stor och väl sammanhållen skogsfastighet med få närboende grannar. Detta gör att en storskalig park kan byggas utan att det visuellt varken stör närboende eller det vackra kulturlandskapet i omgivningen. Det tänkta området karaktäriseras dessutom av låga naturvärden.

-Vi vill som kyrka vara med och ta ansvar för att möjliggöra utbyggnad av förnybar energi och på så sätt minska det underskott av energiproduktion vi har i den här delen av landet, säger Sture Kjell, ordförande i Egendomsnämnden. Inom länet produceras idag ca 1/3 av den el vi använder och det här är ett steg, om än litet, att minska det gapet.

-Vi är mycket glada över samarbetet med Svenska kyrkan och Prästlönetillgångarna i Skara stift för att utveckla och bygga en storskalig solcellspark. Det här samarbetet speglar vår gemensamma vision och vårt engagemang för förnybar energi och en hållbar framtid. Vi är stolta över att stödja deras Färdplan för klimatet och glada över att få arbeta med ett projekt som ligger så nära våra gemensamma samhälls- och miljövärderingar. Den gröna omställningen tar fart på allvar i Sverige i takt med att vi arbetar för att motverka klimatförändringarna. Sol- och vindkraft är särskilt väl lämpade för att driva på denna utveckling, säger Jean-Christophe Girouard, COO på GreenGo Energy.

Planeringen av solcellssparken är i ett väldigt tidigt stadie och längre fram i processen kommer allmänheten bjudas in till samråd med mer information.

Sture Kjell, ordförande Egendomsnämnden
sture.kjell@svenskakyrkan.se

GreenGo Energy Group A/S
Christina Bregndahl Jørgensen
Global Head of Marketing & Communications
cbrj@greengoenergy.dk

Om GreenGo Energy Group A/S:

GreenGo Energy grundades 2011 med visionen att påskynda omställningen till förnybar energiproduktion, genom en innovativ och skalbar affärsmodell. GreenGo Energys 360-graders fullserviceplattform inkluderar projektoriginering, investeringsstrukturering, utveckling, energiköpsavtal, EPC-förvaltning och tillgångsförvaltningstjänster, skräddarsydda för våra kunders behov och deras investeringsprofil.

GreenGo Energy har mer än 35 GW sol-, vind-, BESS- och Megaton PtX-projekt i olika utvecklings- och konstruktionsstadier i nio amerikanska stater, Europa och Afrika/MENA, varav mer än 6 GW har kontrakterats genom partnerskapsramavtal med blue-chipinvesterare i området för förnybar energi.

GreenGo Energy har sitt huvudkontor i Danmark, med mer än 130 anställda som betjänar kunder globalt.

Om Prästlönetillgångarna i Skara stift

Svenska kyrkan förvaltar skog och jord över hela Sverige. Tillgångarna går under namnet prästlönetillgångarna, eftersom de en gång i tiden kom till för att avlöna prästen. De tretton stiften är genom egendomsnämnder eller egendomsutskott ansvariga för att förvalta tillgångarna och avkastningen från förvaltningen ska användas till den kyrkliga verksamheten.

Inom Skara stift förvaltas idag cirka 25 000 hektar skogsmark som brukas i egen regi och cirka 10 000 hektar jordbruksmark som arrenderas ut. Med en lång historik och samtidigt ett starkt fokus på aktiv förvaltning för framtiden är mottot att ”bruka men inte förbruka” prästlönetillgångarna.

Presstalesperson för Skara stift.
Kontaktperson för biskop Åke Bonnier och biskop electa Ulrica Fritzson samt stiftsstyrelse, domkapitel och prästlönetillgångarna i Skara stift.
Även länk till församlingar och pastorat i Skara stift.

Sture Kjell är ordförande i Egendomsnämnden i Skara stift