Unga riskerar att tappa kontakten med tandvården

Idag på regeringens pressträff presenterades en rad satsningar på äldres tänder vilket är efterlängtat. Samtidigt sänker man åldersgränsen för den avgiftsfria tandvården för unga vuxna från 23 till 19 år.
- Man försämrar nu tandvården för unga vuxna, och människor får vänta tills pensionsåldern innan man får billigare tandvård. Samtidigt sänker regeringen inkomstskatten med 13,5 miljarder, säger Lars-Erik Hansson (V) ordförande i styrelsen för folktandvården i Västra Götaland.

Unga riskerar att tappa kontakten med tandvården

Idag på regeringens pressträff presenterades en rad satsningar på äldres tänder vilket är efterlängtat, men samtidigt sänker man åldersgränsen fri barn- och ungdomstandvård från 23 till 19 år. Beslutet riskerar de goda resultaten som svensk tandvård uppnått bland barn och unga och kommer leda till ökade kostnader för tandvården både för individen och samhället.

- Åren mellan gymnasiet och att man etablerat sig på arbetsmarknaden är kritiska år för de flesta unga. Med det här beslutet riskerar därför många unga med små ekonomiska marginaler att tappa sin fasta kontakt med tandvården. Att inte ha en fast kontakt med tandvården riskerar att senare i livet leda sämre tandhälsa, säger Lars-Erik Hansson (V) ordförande i styrelsen för folktandvården i Västra Götaland.

Rödgrön ledning säkrar vården och ekonomin för framtiden30.8.2024 14:57:52 CEST | Pressmeddelande

Färre överbeläggningar, fler vårdplatser – rödgröna tar ansvar för patienter och personal. Idag har styrelsen för Sahlgrenska Universitetssjukhuset samlats för att ta viktiga beslut som ska säkerställa en tryggare och mer hållbar vård för både patienter och personal. Med den rödgröna ledningens insatser i fokus, fortsätter vi att arbeta för en sjukvård som är hållbar, säker och tillgänglig för alla.

Betydande ramförstärkning för Göteborgs Symfoniker och kulturen i Västra Götaland28.6.2024 12:37:21 CEST | Pressmeddelande

Den rödgröna ledningen i Västra Götalandsregionen (VGR) har idag i en pressträff annonserat en betydande ramförstärkning till Göteborgs Symfoniker (GSO) med start 2025. Ramförstärkningen innebär att det årliga stödet till Göteborgs Symfoniker ökar med 10 miljoner kronor och är en del av en förstärkning av kulturbudgeten med totalt 88 miljoner kronor för 2025.