Straffdramatik när Sverige föll mot Finland

Det var en annan match som publiken fick se i det andra mötet av damernas Finnkamp i Luleå. Till skillnad från gårdagen öppnades målskyttet först i nittonde minuten och matchen stod en längre tid och vägde mellan stornationerna. Efter en dramatisk och utdragen straffläggning fick Finland till slut sista ordet och gick vinnande ur kampen.

Foto: Per Wiklund/Svensk Innebandy

Efter gårdagens seger med 10-3 var det dags för en ny sammandrabbning i damernas Finnkamp. Matchen kännetecknades av fysiskt spel och mycket dueller mot ett hungrigt Finland som inledde matchen starkt.

Det var en jämn första period med chanser åt båda håll. Med en tilldömd straff i fjärde minuten var det inte den smakstart de svenska damerna fick igår. Frida Görtz spikade dock igen kassen och stod för ett flertal högklassiga räddningar men med tio sekunder kvar kunde Finland göra ett mål och kliva in i den andra perioden med en ledning.

Sofia Mittentag i den finska tröjan presenterade sig ytterligare en gång i den andra perioden då hon satte sitt andra mål för matchen. De blågula damerna fick möjlighet till spel i numerärt överläge och lyckades sedan utjämna 0-2 underläget till 3-2 när den andra perioden blåstes av. Vågen stod länge och vägde mellan de två nationerna när Sverige hade skapat sig en knapp fördel.

– För de första gör vi en jättebra match igår och vi visste att Finland skulle komma ut som ett annat lag. Vi pratade om det efter första perioden att vi kanske spelade en fjärde period av matchen igår medan Finland spelade en ny match, säger Lisa Carlsson, och fortsätter:

– De var lite intensivare och aggressivare än vad de var igår. Över sextio minuter var det en bra och jämn match och vi skulle kanske kunnat tryckt in någon boll på slutet, men det är så här det är i innebandy. Det är jämt och det är kul när det är jämt, men surt att torska på straffar.

Den engagerade Luleåpubliken fick se en riktig rysare i straffläggningen som blev en jämn historia och glödde enda in i matchens sista händelse. Trots att resultatet inte blev till Sveriges fördel var det en stolt och hängiven publik som tackade av spelarna med applåd och glada tillrop efteråt.

– Härligt, de höll verkligen energin uppe och hejade på oss. Det var fantastiskt.

Med ett storslaget publikstöd i ryggen blev Finnkampen en fin inledning av Landslagssäsongen 2024/25 för de svenska damerna.

– Det är en helt ny ledarstab och jag tycker att de här dagarna har varit jättebra. Det känns som att det är starten på något nytt även om det som varit tidigare också har varit ruskigt bra. Vi får se vart det leder, men än så länge känns det jättebra.

Sverige-Finland 3-4 e.str. (0-1, 3-1, 0-1, 0-1)

0-1 (19.50) Sofia Mittentag (Suvi Hämäläinen)

0-2 (01.36) Sofia Mittentag (Jasmiina Jarvinen)
1-2 (05.57) Matilda Sjödin
2-2 (08.57) Mira Markström (Matilda Lindgren)
3-2 (17.19) Wilma Johansson (Ellen Rasmussen)

3-3 (08.41) Oona Kauppi (Veera Kauppi)

Avgörande straff
3-4 Daniela Westerlund

U19-landslagen med en vinst och en förlust i Finnkampens dag 16.9.2024 23:26:55 CEST | Pressmeddelande

Sveriges U19-damer drog det längsta strået när de på fredagskvällen besegrade Finland i Finnkampens första omgång. Stor segerorganisatör var Julia Nilsson och Emellie Gharaei som stod för två poäng var i IFU Arena. På U19-herrsidan blev det däremot förlust med ett enda måls marginal trots slutforcering. Sveriges inledningen var stark men sen skulle Finland ta över och kunde till sist hålla ut när klockan ljöd.