Förlust i Finnkampen för U19-herrarna

Sveriges U19-herrar drog det kortare strået i Finnkampens lördagsmatch. Högt tempo och stenhårt presspel genomsyrade matchen där det också blev en hel del boxplay för de blågula.

Oliver Mendoza Nyberg i Sverige U19-herr
Oliver Mendoza Nyberg Tor Röjerås

I ena hörnet av IFU arena, i ”tårtbiten” som den kallas av Uppsalalagen, var det en idel gullklädd skara som hördes över hela hallen. De skanderade Sverigeramsor och U19-landslagsmannen Oliver Mendoza Nyberg berättar att han som vanligt tog tillfället i akt att njuta lite när han fått ta på sig den blågula tröjan.

– Det är häftigt, man blir stolt varje gång man gör det. Och det är extra kul när man är här hemma i Sverige. Både mamma och pappa och alla syskon är här och kollar.

Precis som i den första matchen inledde Sverige på bästa möjliga sätt när de redan efter 54 sekunder satte dit 1-0 genom Oliwer Nyrén. Men när Finland står på andra sidan mittlinjen vet man att det kommer bli en rejäl utmaning och efter knappt fem minuter hade finländarna kvitterat matchen. Kort efter drabbades finländarna av en utvisning och då var Sverige kliniska när Oliver Mendoza Nyberg skickade in bollen i nätet bakom Aapo Seppala. Dessvärre lyckades Finland både kvittera och få in ett ledningsmål innan pausvila.

I period två åkte Sverige på sin första utvisning för matchen när Victor Jensen fick gå och sätta sig två minuter för hårt spel. Ett formidabelt boxplay-spel senare var det fortfarande 2-3 på tavlan, och det skulle visa sig att det här inte var sista gången Sverige fick träna på just den spelformen. Efter att Finland prickat in 2-4 och 2-5 drabbades Sverige på nytt av en utvisning men även den klarade man av.

Efter det fick Sverige glänsa med en lurig frislagsvariant, bara någon meter utanför målområdet petade en för motståndarna skymd Oliver Mendoza Nyberg bollen på Victor Jensens fot. Mendoza Nyberg fick tillbaka bollen och kunde iskallt stå och vänta på en lucka. När den dök upp spelade han ut till Ludvig Kalldin som smällde dit 3-5.

– Ja, det är en grej mellan mig och Viktor som brukar funka, så vi tänkte att vi testar det, säger en leende Oliver Mendoza Nyberg om situationen.

Men innan period två var slut hann Finland sätta dit ytterligare en boll och dryga ut sin ledning till 3-6.

Tredje perioden inleddes med ytterligare ett finskt mål innan Sverige fick in sitt fjärde för dagen. Wilmer Hult var sist på den bollen och spelades fram av Ted Di Luca som kom in som joker i tredje perioden, efter att ha suttit på sidan de två första.

Ytterligare en svensk utvisning cementerade uppförsbacken och den här gången lyckades finländarna spela igenom de fyra svenskarna och sätta dit 4-8 innan de själva åkte på en utvisning som Sverige förvaltade på bästa sätt när Erik Östby satte dit slutresultatet 5-8.

– Den är rätt lik den första matchen. Vi har lite stolpe ut känns det som, de är lite vassare i lägena än vad vi är den här helgen, summerar Oliver Mendoza Nyberg.

Sverige-Finland 5-8 (2-3, 1-3, 2-2)

1-0 (00.54) Oliwer Nyrén (Viktor Jonth)
1-1 (04.52) Joonas Vettensaari (Max Jarva)
2-1 (05.56) Oliver Mendoza Nyberg (Vilgot Kronstrand)
2-2 (06.25) Aaro Kokko (Rasmus Nyström)
2-3 (13.54) Viljami Engman (Aaro Kokko)

2-4 (05.34) Aaro Kokko (Viljami Engman)
2-5 (06.04) Joona Kajaala (Leo Tittala)
3-5 (13.27) Ludvig Kalldin (Oliver Mendoza Nyberg)
3-6 (19.18) Joona Kajaala

3-7 (04.46) Ilmo Ieino (Marius Niemela)
4-7 (06.30) Wilmer Hult (Ted Di Luca)
4-8 (11.41) Markus Maronen (Viljami Engman)
5-8 (19.53) Erik Östby (Viktor Jonth)

U19-landslagen med en vinst och en förlust i Finnkampens dag 16.9.2024 23:26:55 CEST | Pressmeddelande

Sveriges U19-damer drog det längsta strået när de på fredagskvällen besegrade Finland i Finnkampens första omgång. Stor segerorganisatör var Julia Nilsson och Emellie Gharaei som stod för två poäng var i IFU Arena. På U19-herrsidan blev det däremot förlust med ett enda måls marginal trots slutforcering. Sveriges inledningen var stark men sen skulle Finland ta över och kunde till sist hålla ut när klockan ljöd.