Elvira Ersson tar brons på U20-VM i brottning

Förstaårsjunior från Norrland, Elvira Ersson, har tagit en imponerande bronsmedalj i damernas 72 kg vid U20-VM i Pontevedra, Spanien. Mästerskapet, som ägde rum under den första veckan i september, samlade världens främsta unga brottare, och Elvira visade ännu en gång hög klass i en mycket tuff turnering.

Bild på Elvira Ersson, överst i blått, nör hon brottas bronsmatchen på U-20 VM. Bild från UWW

I bronsmatchen ställdes Elvira mot den regerande Europamästaren, Iryna Zablotska från Ukraina. Efter en tät match där Elvira låg under med 1-0 i paus, lyckades hon vända till seger med ett avgörande fyrapoängskast, vilket ledde till en slutlig vinst med 7-1. En sensationell prestation från den unga brottaren som redan i sitt första år som junior visar att hon är att räkna med framöver.

"Jag är bara förstaårs junior, jag är här för att se och lära. Jag tänkte att jag ska ge henne så tuff match som jag kan, jag ska ta ut mig allt vad jag kan om det är det som krävs, och så gick det vägen!", sa en nöjd Elvira Ersson direkt efter matchen.

Det svenska landslaget gjorde en stark insats under U20-VM med totalt åtta brottare som tävlade om medaljerna. Förutom Elviras bronsmedalj placerade sig sex av de svenska brottarna inom topp 8, vilket vittnar om den höga nivån på svensk brottning. Nästa steg för vårt starka lag är att fortsätta utvecklas och sikta på fler framgångar i kommande mästerskap.

Svenska Brottningsförbundet gratulerar Elvira Ersson och hela landslaget för deras insatser under mästerskapet och ser fram emot fortsatt framgång för svensk brottning på internationell nivå.

För mer information, kontakta:

Inför U20-VM i brottning i Pontevedra, Spanien30.8.2024 10:22:51 CEST | Pressmeddelande

Juniorvärldsmästerskapet i brottning går av stapeln nästa vecka i Pontevedra, Spanien, mellan 2–8 september 2024. Svenska Brottningsförbundet presenterar ett lag på åtta brottare som ingår i Sveriges trupp till U20-VM i brottning. Vårt unga landslag av brottare har tränat hårt och är nu redo att äntra brottningsmattan på världsmästerskapen. Det svenska juniorlandslaget har visat bra form under det gångna året, med flera medaljvinster på internationella mästerskap. Bland årets senaste höjdpunkter finns Adam Silverins guld på Europamästerskapen och Hamza Sertcanlis silver, samt Amelia Samuelssons brons. Dessa prestationer har stärkt lagets självförtroende inför det kommande mästerskapet.