Emil Svensson fyra i International Hammer Challenge

I sin andra Europatourtävling någonsin slog Emil Svensson till med en fjärdeplats när International Hammer Challenge avgjordes under söndagen i Helsingfors. Svensson föll i semifinalen mot Jouni Helminen med 247-220.
– Det känns fantastiskt att gå så långt i tävlingen, säger Emil Svensson.

Emil Svensson kom på fjärde plats i International Hammer Challenge.
Emil Svensson kom på fjärde plats i International Hammer Challenge. Foto: Finska Bowlingförbundet

Emil Svensson begav sig till Helsingfors med en stark insats i Storm Lucky Larsen i bagaget från förra helgen. Svensson blev sexa i kvalet i Helsingborg och slutade till sist 22:a i tävlingen efter att ha åkt ut i finalsteg 2. Han fortsatte att visa fin form i Helsingfors och kom på nionde plats i kvalet och avancerade därmed direkt till söndagens finalsteg 2.

Totalt genomfördes sex finalsteg som bestod av matchspel, utslagsmatcher en mot en. Matcherna i de fyra första stegen spelades i bäst av fem serier. Emil Svensson ångade på i Tali Bowl och i steg två vann han med 3-0 i serier över Patrik Päiviö. Han fortsatte i samma stil i steg 3 och besegrade där Lauri Saarni i tre raka serier. Vid det fjärde finalsteget väntade ännu en finsk spelare då han ställdes mot Sanna Oksanen som blev tvåa i tävlingen förra året. Det var Oksanen som började bäst och hon vann första serien med 222-192. Men därefter växlade Svensson upp rejält. Han svarade för 269 poäng i andra serien mot Oksanens 213. Emil Svensson fortsatte att storspela och slog till med 289 poäng i tredje serien. Han vann sedan den fjärde serien med 242-201 och var klar för semifinal.

I semifinalen fick Emil Svensson ta sig an Jouni Helminen. Matchen spelades över en serie och där tog det stopp för Svensson. Helminen vann med 247-220. Svensson slutade på fjärde plats i tävlingen då Joonas Jähi slog högre poäng i den andra semifinalen där han föll mot Rami Mukkula med 279-244.
– Det känns väldigt bra. Jag trodde inte att det skulle gå så bra inför tävlingen. Jag tycker att mitt spel har fungerat fint hela helgen, säger Emil Svensson.
Var det något speciellt som klaffade extra bra?
– Jag kunde spela det spel som jag är mest van vid, sett till spellinjer och fart. Det funkade bra med Purple Hammer vilket såklart är ett extra plus.

Emil Svensson spelade AIK International Tournament i januari där han gick till finalsteg 1 och Hammer Challenge var Säffle-sonens blott andra Europatourtävling och därmed första utomlands.
– Det känns fantastiskt att gå så långt i tävlingen och att även kunna bygga vidare på resultatet från Lucky Larsen Masters förra helgen.

Emil Svensson har inför den säsongen bytt från B-K Tegnér till Team Clan Nässjö. Han blickar nu mot elitseriepremiären på lördag då Clan ställs mot både Alingsås och Pergamon.
– Det finns flera anledningar till bytet men den främsta faktorn är såklart att få spela i elitserien. Sedan går jag på bowlinggymnasiet i Nässjö så det underlättar mycket att slippa resandet hem till Säffle varje helg. Men jag kommer såklart att sakna familjen hemma.

Det var flera svenska spelare med i Europatourtävlingen. Robin Noberg och Filip Wilhelmsson nådde de näst bästa blågula resultaten. Båda åkte ut i finalsteg 3 och slutade på delad nionde plats. Hanna Engberg blev bästa svenska damspelare i tävlingen. Hon kom 26:a i kvalet och åkte sedan ut i finalsteg 1.

Rami Mukkula vann International Hammer Challenge efter finalseger över Jouni Helminen med 249-213.

Emil Svensson kom på fjärde plats i International Hammer Challenge.
Foto: Finska Bowlingförbundet