Fortsatt svagt i teknikindustrin men tillbakagången avtar

Index för affärsläget för teknikindustrin i Sverige fortsatte att försämras under det tredje kvartalet. Oaktat pandemin blev det ett nytt tioårslägsta. Orderingången föll dock inte lika brant som under årets tidigare kvartal. Det visar Teknikföretagens barometer för årets tredje kvartal.

Erik Spector, chefekonom, Teknikföretagen

– Vi är nu långt från toppnivåerna 2021–2022. Undantaget elteknisk industri så minskar orderingången i samtliga delbranscher. Positivt är dock trenden som vi såg redan förra kvartalet, att minskningen avtar, säger Erik Spector, chefekonom på Teknikföretagen.

Tekniksverige har ett omfattande handelsutbyte med främst övriga Europa och index för affärsläget följer därmed motsvarande index för teknikindustrin i Euroområdet.

Maskinindustrins orderingång minskade för sjätte kvartalet i rad. Minskningen var dock liten jämfört med de närmast föregående kvartalen. Vad gäller övriga delbranscher är tillverkare av elmaskiner och elteknik fortsatt det stora undantaget med ökande orderingång.

Bristen på yrkesarbetare och ingenjörer ligger kvar på låga nivåer jämfört med toppen 2021–2022. Ett trendbrott visar sig dock när det gäller talet för bristen på yrkesarbetare som ökat från 21 till 23 procent under kvartalet. Andel företag med brist på yrkesarbetare ligger nu ungefär på långsiktigt genomsnitt.

Andelen företag som redovisar fullt kapacitetsutnyttjande vände ned igen efter en liten ökning under det andra kvartalet. Tredje kvartalet redovisar 33 procent av företagen fullt utnyttjande mot 35 procent förra kvartalet.

Teknikföretagens konjunkturbarometer för tredje kvartalet omfattar bedömningar från 494 företag med en försäljning på sammanlagt 927 Mdr SEK, varav 82 procent säljs på exportmarknader. Barometern utges i mars, juni, september och december.

VI ÄR TEKNIKSVERIGE

Den svenska teknikbranschen driver innovation, skapar arbetstillfällen och banar väg för framtidens hållbara lösningar. Tillsammans är vi en kraft att räkna med.