Elgiganten firar 30 år på marknaden genom att hylla tekniken i en nostalgisk kampanj
Elgiganten fyller 30 år och firar det med att blicka tillbaka på hur livet med teknik en gång såg ut.

På 30 år har Elgiganten blivit Nordens största återförsäljare av hemelektronik och en av Sveriges största annonsörer. Med den nya kampanjen Länge Leve Tekniken vill Elgiganten hylla alla kunder som varit med på resan och hoppas på hög igenkänning.
– Vi hoppas att många får sig ett gott skratt av den härliga nostalgin vi bjuder på. Elgiganten har varit det trygga och innovativa valet de senaste 30 åren, och när vi blickar framåt vill vi fortsätta ha samma roll – oavsett hur tekniken och kundernas behov utvecklas eller förändras, säger Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing & E-commerce på Elgiganten.
Den rikstäckande kampanjen startade vecka 36 med stor synlighet i flera köpta medier, såsom TVC, onlinevideo, utomhusreklam, radio, podcast, sociala medier, butik och egna kanaler.
– Stort tack till alla inblandade som tog denna roliga uppgift på allra största allvar. Att fånga en tidsepok är alltid lättare sagt än gjort, säger Joakim Labraaten, Executive Creative Director på Publicis.
Inom kampanjen lyfter Elgiganten även vikten av att återvinna kundernas gamla produkter – detta genom att uppmuntra kunderna att lämna tillbaka äldre elektronik som de samlat på sig under de senaste 30 åren.
Kampanjen har tagits fram i samarbete med Publicis, NewNew och Carat.
Länkar:
Se alla tre kampanjfilmer här.
Läs mer om vår återvinningskampanj här.
Kontakter
Respina GholiniaPR and Communications Manager
respina.gholinia@giganten.seLinnea CederquistPR and Communication Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Om oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Teknikprylarna som väntas bli julens stora favoriter10.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Efter en rekordstark Black Friday har Elgiganten analyserat sin egen försäljningsstatistik för att förutse vad som kommer ligga under granen i år. Trenden är tydlig: hårda klappar dominerar – från spelkonsoler och LEGO till hörlurar, smart belysning och glassmaskiner.
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday27.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.
Så handlar svenskarna under årets Black Friday17.11.2025 10:49:17 CET | Pressmeddelande
Baserat på en omfattande analys av egna försäljningssiffror och söktrender ser Elgiganten tydliga mönster inför årets Black Friday. Företaget väntar sig upp till tio gånger högre försäljning än under en vanlig helg. Fjolårets succé med slutsålda robotdammsugare väntas upprepas, samtidigt som fler kunder satsar på kvalitet och teknik som håller över tid.
Smarta hälsoringen utsedd till Årets Pryl 202612.11.2025 16:36:15 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationen för hemelektronik, ElektronikBranschen, har utsett den smarta hälsoringen till Årets Pryl 2026. Priset lyfter fram innovation, hållbarhet och trender inom hemelektronik. Bakom utnämningen står en jury med representanter från branschen, däribland Elgigantens vd Niclas Eriksson.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum