AI energioptimerar fastigheter och minskar klimatavtrycket

Just nu testar Stångåstaden, Linköpings kommunala bostadsbolag, att låta AI hjälpa till att energioptimera fastigheter. Kortfattat går tekniken ut på att med hjälp av befintlig data låta AI analysera och ”lära känna” fastigheterna och deras individuella beteenden. Därefter kan onödiga energitoppar kapas vilket leder till att energi sparas och Stångåstadens klimatavtryck minskas.

– Den här satsningen är en del i vår energistrategi och hjälper oss att minska vårt klimatavtryck och nå våra mål både som bolag och som bransch. Vi ser stor potential i att använda AI för att energioptimera fastigheter – det här är bara början, säger Marcus Mattsson, fastighetschef på Stångåstaden.

Stångåstaden ser potential att minska energiförbrukningen med 10 % vilket skulle innebära ett minskat klimatavtryck motsvarande uppvärmningen av cirka 800 villor om systemet införs i alla fastigheter.

– Vi måste göra energiförbättringar på våra fastigheter för att minska vår klimatpåverkan och där är uppvärmningen av våra fastigheter en viktig del, fortsätter Marcus Mattsson.

Så, hur funkar det?

Alla Stångåstadens fastigheter har idag temperaturgivare inomhus och utomhus som kontinuerligt läser av temperaturen. Energiflödena styrs sedan utifrån förinställda värden och kurvor.

– Skillnaden med det nya systemet är att det använder sig av AI för att lära sig hur de enskilda fastigheterna fungerar och beter sig vilket gör att vi kan anpassa energiflöden utifrån det. Då kan vi kapa bort energi som inte gör nytta och minska energislöseri på fastighetsnivå. Vi läser alltså inte av fler datapunkter än tidigare men AI analyserar all samlad data och drar slutsatser för varje enskild fastighet, förklarar Martin Ekdal, driftchef på Stångåstaden.

Förhoppningen är att tekniken inte bara ska spara energi och minska klimatpåverkan utan även vara bra för de som bor i fastigheterna.

-Här har vi hittat ett sätt att minska vår klimatpåverkan och samtidigt förhoppningsvis få ett bättre och jämnare inomhusklimat för hyresgästerna, säger Martin Ekdahl.

Kort startsträcka

Då temperaturgivare och all annan infrastruktur redan finns på plats sedan tidigare krävs inga ytterligare installationer i fastigheterna. Det innebär att startsträckan för införandet är kort. Tekniken är dock fortfarande under utveckling och därför testas det just nu i en del av Stångåstadens bestånd för att kunna vidareutveckla och optimera systemet innan det införs brett. 1000 bostäder runtom i Linköping är redan uppkopplade och till vintern kommer ytterligare 2500 bostäder ingå i testet.

– Tekniken är ny och vi är med och vidareutvecklar den vilket känns spännande. För att ta de kliv som krävs av oss måste vi vara öppna för att använda ny teknik. Tekniken som finns idag kommer inte ta oss hela vägen utan vi måste hela tiden utveckla den vidare. Där vill vi vara en aktör som visar vägen, säger Marcus Mattsson.

Nu måste vi tänka nytt!5.9.2024 08:50:24 CEST | Blogginlägg

I dag släpper Sveriges Allmännyttas byggherreråd ”Byggagendan 2024”. Byggagendan innehåller såväl uppmaningar till riksdag och regering som förslag till kommunerna och löften från allmännyttan som vi är övertygade om skulle åstadkomma bättre förutsättningar för byggandet i Sverige. Som ordförande i Byggherrerådet har jag varit djupt involverad i framtagandet av Byggagendan och vill därför i det här blogginlägget dela med mig av mitt förord till rapporten.

Fortsatt grönt ljus för studenter som vill flytta till Linköping30.8.2024 12:58:34 CEST | Nyheter

Linköping behåller grönt ljus i Sveriges förenade studentkårers, SFS, årliga bostadsrapport. Grönt ljus innebär att studenter kan erbjudas ett boende inom en månad. Studentbostäder, Stångåstadens dotterbolag är hyresvärd till ungefär 25 % av Linköpings studenter och jobbar hårt för att tillgängliggöra fler bostäder för stadens studenter och har i år startat två byggprojekt av närmare 300 nya studentbostäder som blir klara för inflyttning under 2026.

900 nya bostäder gör att Linköping kan fortsätta växa23.8.2024 08:55:36 CEST | Blogginlägg

I veckan hade vi ett formellt startskott för den nya stadsdelen Djurgården i Linköping. Vår första etapp innehåller 176 nya hem och ett mindre centrum med bland annat en ny vårdcentral. På sikt ska stadsdelen växa till flera tusen bostäder. Det är inte det enda vi bygger, just nu har vi 900 nya bostäder på gång i olika lägen i staden. Men varför drar vi i gång byggandet av en ny stadsdel och flera andra byggen nu när det är tuffare tider än på många år i bostadsbranschen?