Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion
Alltsedan Lidl Sverige lanserade Matriket som en del av sitt sortiment har Matriket utvecklats till det bredaste varumärket med enbart Från Sverige-märkta produkter. Nu tar Lidl tillsammans med LRF ytterligare steg för att stimulera produktionen av svenska livsmedel och öka självförsörjningsgraden genom att göra det enkelt för konsumenter att välja svenskt, samtidigt som Lidl tar nya steg för att öka svensk livsmedelsexport.
– LRF är en stark aktör med hög integritet inom svensk livsmedelsproduktion som skapar förutsättningar och utveckling för svenska livsmedelsproducenter. Jag ser verkligen fram emot att vi tillsammans med LRF kan sprida kunskap både bland våra kunder och personal kring vikten av att välja svenska livsmedel, bland annat genom att vi på Lidl fortsätter öka andelen svenskproducerad mat i vårt sortiment, säger Jakob Josefsson, VD på Lidl Sverige.
Med sina cirka 120 000 medlemmar samlar LRF majoriteten av den svenska primärproduktionen under sitt paraply. Det gör LRF till en viktig röst i det gröna näringslivet, och en avgörande kraft för att öka den svenska självförsörjningsgraden.
– Vi i LRF är mycket glada över vårt nya samarbete med Lidl. Genom detta partnerskap kan vi öka medvetenheten om alla de mervärden som följer med att välja svensk mat, ge fler konsumenter möjlighet att upptäcka fina svenska råvaror och i förlängningen förbättra förutsättningarna för att öka produktionen av livsmedel i Sverige, säger Anna-Karin Hatt, VD och koncernchef på LRF.
Samarbetet inleds under 2024 med målsättningen att öka andelen svenska leverantörer i Lidls sortiment och att öka Lidls försäljning och export av svenskproducerade livsmedel. Dels genom ömsesidigt kunskapsutbyte, inte minst inom den gröna omställningen, dels via externa aktiveringar.
Under 2023 lanserade Lidl Sverige tillsammans med ett 20-tal svenska leverantörer Matriket. Vid lanseringen samlades ett hundratal produkter under det nya varumärket. 18 månader senare är livsmedelskedjan inte bara på god väg att nå det långsiktiga målet att ha 250 Matriket-produkter, utan tar också steg för att främja ökad livsmedelsexport utanför Sverige och Norden. Antalet producenter som levererar livsmedel för Matriket har samtidigt klättrat till över 30. I år hittas kring hundra svenska livsmedel i Lidls butiker i Storbritannien, Finland och Danmark. Målet på sikt är att förpacka svenska livsmedel i en blågul temavecka inom ramen för Lidls internationella temaveckor.
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Naggande goda nuggets från Culinea – enligt Aftonbladets panel10.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Aftonbladets smakpatrull satte sju olika chicken nuggets på prov, kammade Culineas chicken nuggets hem en andraplacering tack vare sin smak och sin höga kötthalt.
Lidl stärker sitt klimatåtagande: Nettonoll till 20503.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl har antagit målet om nettonollutsläpp senast 2050, baserat på nya ambitiösa klimatmål i leverantörskedjan. Lidl intensifierar därmed återigen sitt engagemang för hållbara affärsmetoder och en minskad klimatpåverkan som en del av sin internationella hållbarhetsstrategi. Internationellt har Lidl redan åstadkommit betydande minskningar av växthusgasutsläppen med totalt 52 procent genom sitt arbete med scope 1 och scope 2, jämfört med 2019.
Lidl ny namnsponsor till Damkronornas hemmaturnering27.9.2024 11:00:32 CEST | Pressmeddelande
Svenska Ishockeyförbundet och Lidl kan idag presentera den första upplagan av Lidl Hockey Games, en årligen återkommande hemmaturnering som ingår i Women’s Euro Hockey Tour. Första upplagan spelas i Södertälje, 6–9 november 2024.
Lidl officiell partner till UEFA Europa League och UEFA Conference League13.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl kan i dag stolt presentera sitt senaste fotbollssamarbete som officiell partner till UEFA Europa League™ och UEFA Conference League™ för 2024–2027.
Ge 10 kr till Barncancerfonden när du handlar hos Lidl2.9.2024 09:01:49 CEST | Pressmeddelande
För tredje året i rad deltar Lidl Sverige i Barncancerfondens kampanj Ge 10 kronor. Från och med den 1 september kan Lidl Sveriges kunder välja att donera 10 kronor vid kassan. Initiativet är en del av det långsiktiga samarbetet mellan Lidl Sverige och Barncancerfonden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum