Efter höga hyreshöjningar ställs krav på god förvaltning

För tredje året i rad står hyresgästerna i Värmland inför extremt höga hyresyrkanden från Fastighetsägarna. Detta sker efter att hyreshöjningarna de senaste två åren varit de största på flera decennier. Hyresgästerna har redan fått känna av ekonomiska påfrestningar, och vi vill undvika en liknande utveckling i år.

När hyrorna höjs bör det också vara rimligt att hyresgästerna får en förvaltningskvalité och välskötta fastigheter som motsvarar de högre kostnaderna. Många hyresgäster vittnar dock om att de inte ser förbättringar i underhåll, städning eller trygghet trots de senaste årens kraftiga hyreshöjningar.

Hyresgästföreningen har därför skickat ut en enkät till alla medlemmar som bor hos de privata hyresvärdar som representeras av Fastighetsägarna.

-Där kommer vi att få svar på flertalet frågor om hur hyresvärden sköter om sina fastigheter såsom utemiljö, underhåll, städning och trygghet. Det kommer att bli ett viktigt underlag i årets hyresförhandlingar, säger Emelie Lindström, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Fastighetsägarnas yrkanden i de värmländska kommunerna sträcker sig från 13,7 procent till 15,7 procent, med ett genomsnitt på cirka 14,5 procent.

Här följer yrkandena från Fastighetsägarna per kommun:
Karlstad: 14,8 procent
Kristinehamn: 14,9 procent
Kil: 13,7 procent
Filipstad: 14,8 procent
Forshaga: 14,5 procent
Årjäng: 14,3 procent
Säffle: 14,7 procent
Sunne: 14,5 procent
Arvika: 14,2 procent
Hagfors: 14,1 procent
Torsby: 14,6 procent