Marieberg Medias styrelse har för avsikt att avveckla verksamheten

Marieberg Medias styrelse har för avsikt att avveckla verksamheten då man inte ser förutsättningar för att över tid vända en vikande efterfrågan och nå lönsamhet.
– Vår bedömning är att vi inte längre har förutsättningar för att driva en hållbar affär, säger Paulina Holm, styrelseordförande i Marieberg Media.

Marieberg Media, ägt av Bonnier News, har under många år försett nyhetsredaktioner över hela landet med redaktionell personal. De senaste årens ändrade arbetssätt och villkor hos Marieberg Medias kundföretag, i kombination med de utmaningar dessa står inför, gör att affärsmodellen för Marieberg Medias verksamhet inte längre kan bedömas som långsiktigt hållbar.

Under 2024 har Marieberg Medias kundunderlag minskat drastiskt. I våras avslutade Bonnier News Local sitt samarbete med bolaget givet att behoven på BNLO:s redaktioner på närmare 70 orter runt om i landet hade blivit allt svårare för Marieberg Media att tillgodose.

Sedan dess har liknande utveckling skett bland flera kundbolag i Stockholm som även de minskat sina behov av Marieberg Medias tjänster. Vissa redaktioner har även börjat anställa vikarier direkt i stället för via Marieberg Media, beroende på deras behov av kompetensskifte internt.

– Våra kunder har ett stort tryck på sig att transformera sina verksamheter vilket kräver nya kompetenser som tidigare inte funnits på redaktioner, förklarar Paulina Holm.

Totalt är det ett femtiotal tillsvidareanställda som beräknas omfattas av beskedet.

Marieberg Medias nuvarande kompetenser speglar inte fullt ut de krav och förväntningar som dagens alltmer digitala medielandskap ställer. För att kunderna ska vara konkurrenskraftiga behöver dessa snarare komplettera sina redaktioner med nya digitala färdigheter och perspektiv.

Marieberg Media har utmaningar att tillgodose kundernas behov och antalet osålda timmar har sedan hösten 2023 ökat markant. Dessa riskerar att öka än mer framöver, vilket direkt påverkar företagets lönsamhet och därmed koncernens ekonomiska situation som helhet.

– Vi ser inte längre förutsättningar framåt att vända de underliggande trenderna för verksamheten, säger Paulina Holm.

Förhandlingar har inletts om en avveckling av Marieberg Medias verksamhet. När denna kan genomföras avgörs av när förhandlingarna är avslutade.

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.