Svag BNP-tillväxt sista spiken i kistan för inflationen

BNP väntas i år öka med måttliga 0,6 procent. Sjunkande bostadsinvesteringar och svag hushållskonsumtion utgör de största sänkena. Nästa år väntas BNP växa med hyggliga 2,3 procent, främst drivet av ökad hushållskonsumtion. Avklingade globala utbudsstörningar är den viktigaste förklaringen till att inflationen har normaliserats följt av stram penning- och finanspolitik. Den svaga inhemska BNP-tillväxten bör vara sista spiken i inflationskistan och borgar för tre sänkningar till av styrräntan innan årsskiftet. Antalet påbörjade nya bostäder når i år nätt och jämnt upp till 20 000 för att sedan öka svagt kommande år. Bostadspriserna väntas öka med knappt 5 procent under helåret 2024. Sett till att priserna hittills ökat med 8 procent innebär det att bostadspriserna väntas falla tillbaka med 3 procent fram till årsskiftet. Den prognosen är dock ovanligt osäker. Detta är några av slutsatserna i den nya prognosen i årets tredje nummer av Bomarknadsnytt som publiceras i dag.

Avklingade globala utbudsstörningar är den främsta förklaringen till att inflationen har normaliserats vid sidan av en stram penningpolitik och återhållsam finanspolitik. Förutsatt att inga nya utbudsstörningar uppstår – vilket inte kan uteslutas – bör den svaga BNP-tillväxten bidra till att Riksbanken sänker styrräntan ytterligare tre gånger i år, med totalt 0,75 procentenheter, enligt SBAB.

Svensk BNP står och stampar på stället

BNP väntas öka med svaga 0,6 procent under helåret 2024 (se tabellbilaga). Det som framför allt pressar tillväxten är fallande investeringar i näringslivet - i synnerhet bostadsinvesteringar – och en svag hushållskonsumtion. Hushållen håller fortsatt hårt i plånboken.

Svag BNP-tillväxt stärker caset för tre sänkningar i år

Analyser av inflationen, särskilt av underliggande inflationstryck i svensk ekonomi, indikerar tydligt att inflationsspöket är besegrat. Avklingade globala utbudsstörningar är den främsta förklaringen till att inflationen har normaliserats vid sidan av en stram penningpolitik och återhållsam finanspolitik. Förutsatt att inga nya utbudsstörningar uppstår – vilket inte kan uteslutas – bör den svaga BNP-tillväxten bidra till att Riksbanken sänker styrräntan ytterligare tre gånger i år. Det skulle innebära en total sänkning med 0,75 procentenheter.

– Helt klart har en stram penningpolitik och återhållsam finanspolitik bidragit till att dämpa inflationen i Sverige. Den avgjort viktigaste förklaringen är att de negativa utbudsstörningarna vi såg under pandemin och Ukrainakriget, i stort sett har klingat av, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

– Vi har nu en situation där de flesta av de faktorer som bidrog till att dra upp inflationen är ute ur leken. I kombination med en mycket svag svensk BNP-tillväxt är dörren nu vidöppen för ytterligare tre sänkningar av styrräntan om 25 punkter vardera innan årsskiftet. I frånvaro av nya utbudsstörningar skulle jag säga att det i det närmaste är kassaskåpssäkert. En dubbelsänkning av styrräntan är knappast förstahandsvalet för Riksbanken vid nästa beslutsmöte, men bör inte uteslutas helt – särskilt om ECB och FED dessförinnan beslutar att dubbelsänka sina respektive styrräntor, säger Robert Boije.

Bostadspriserna väntas falla med ungefär 3 procent– men prognosen är osäker

Bostadspriserna förväntas öka med knappt 5 procent under helåret 2024. Hittills i år har priserna ökat med nästan 8 procent, vilket innebär att de väntas falla tillbaka med cirka 3 procent fram till årsskiftet. Prognosen bygger på det historiska sambandet mellan bostadspriserna och hushållens inkomster respektive de långa bolåneräntorna och ett normalt säsongsmönster för höstmånaderna. Prognosen är dock ovanligt osäker. Ett historiskt mycket stort utbud talar å ena sidan för en dämpad prisutveckling framöver. Ett uppdämt behov av att byta bostad och mer positiva framtidsutsikter hos hushållen kan å andra sidan ha en positiv effekt på både efterfrågan och priserna.

– Vi vet ganska väl vad som driver bostadspriserna över tid, nämligen utvecklingen av hushållens inkomster och bolåneräntorna. På kort sikt kan dock även andra faktorer ha stor betydelse, vilket vi såg under pandemin. Vår huvudprognos är att bostadspriserna faller tillbaka svagt under hösten, i linje med hur det brukar se ut under höstmånaderna och sett till det mycket stora utbudet. Osvuret är dock bäst, säger Robert Boije.

Färre nya bostäder ger mindre draghjälp till återhämtningen

Antalet påbörjade nya bostäder förväntas nå knappt 20 000 i år, för att sedan stegvis öka svagt kommande år. Även om bygginflationen nu är nere på normala nivåer innebär det höga prisläget – efter åren med mycket hög bygginflation – att det är svårt för nyproduktionen att konkurrera med objekten på andrahandsmarknaden. En stor del av andelen konkurser återfinns just nu inom byggsektorn. Det låga bostadsbyggandet ger framöver mindre draghjälp än normalt till den ekonomiska återhämtningen och påverkar indirekt många underleverantörer och företag inom fastighetsutveckling mycket negativt. Dessutom utgör SCB:s kraftigt nedreviderade befolkningsprognos en ytterligare utmaning för sektorn.

– För många bostadsbyggare har de senaste två åren varit i det närmaste katastrofala. Sjunkande bolåneräntor, boprisuppgången på andrahandsmarknaden och en nu normal bygginflation inger, å ena sidan, hopp om en normalisering av läget. Mot detta står, å andra sidan, SCB:s nya befolkningsprognos som, om den slår in, minskar behovet rejält av nya bostäder framöver, säger Robert Boije.

Se tabellbilaga i bifogat pressmeddelande (pdf).
Rapporten Bomarknadsnytt nr 3, 2024 hittar du i bifogad bilaga (pdf).

Robert Boije, chefsekonom på SBAB
Robert Boije, Chefsekonom, SBAB

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och mäklarguiden Hittamäklare är en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för bolån och boendeekonomi utan krångel. Antal bolånekunder uppgår till 287 000 och 634 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2024). Antal medarbetare (FTE) är 957. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, hittamaklare.sefacebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Ännu inte mycket att glädjas över i bostadsbyggarbranschen16.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sänkta räntor och lägre inflation, men än syns inga tecken på någon tydlig uppgång i bostadsbyggarbranschen. Antalet sålda nya bostäder ligger kvar på låga tal. Andelen prissänkta och försäljningstiderna ligger kvar på höga nivåer. Efterfrågan på nya bostäder, uppskattad utifrån bland annat hushållens betalningsförmåga, visar att det under kvartal 2 i genomsnitt var balans mellan efterfrågan och utbudet av nya bostäder för samtliga boendeformer i Sverige som helhet och i storstadsområdena. Däremot finns obalanser i flera kommuner och regionstäder med både över- och underskott. SBAB:s prognos om cirka 25 000 – 30 000 bostäder i genomsnitt per år fram till 2030 bedöms som en tillräcklig byggtakt för att hålla jämna steg med befolkningstillväxten i SCB:s senaste framskrivning. Fokus i bostadsbyggandet kommande år bör vara att bygga där efterfrågan och behovet är som störst och med hänsyn till förändringar i hushållens sammansättning. Någon stor allmän bostadsbrist ser det inte ut att bli

Bostadsmarknaden i Stockholms innerstad tillbaka på normal nivå - Göteborg och Malmö har en bit kvar5.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

SBAB/Booli:s indikator Bomarknadstempen – som mäter hur lätt det är att sälja en bostad – visar en uppgång för lägenheter under augusti, medan uppgången för villor tappade fart. Det är dock alltjämt långt kvar till normala nivåer för Sverige som helhet. De faktorer som tynger marknaden mest är det stora utbudet följt av många återpublicerade annonser och långa försäljningstider. Det finns dock ett område som sticker ut i positiv bemärkelse, nämligen Stockholms innerstad. Där är marknaden för lägenheter tillbaka på normal nivå igen. Göteborgs och Malmös dito har dock en bit kvar.

Bostadspriserna steg med 2 procent i augusti2.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bostadspriserna steg med 2,0 procent i augusti i Sverige som helhet, varav lägenhetspriserna med 1,5 procent och villapriserna med 2,2 procent. Villapriserna steg i samtliga regioner och lägenhetspriserna i fem av sex regioner. Mest steg lägenhetspriserna i Storgöteborg. Villapriserna steg mest i Södra Sverige tätt följt av Storgöteborg. Rensat för säsong och andra tillfälliga effekter steg bostadspriserna för Sverige som helhet med 0,7 procent – lägenhetspriserna med 0,5 procent och villapriserna med 0,8 procent. Detta visar SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för augusti.

Boprisförväntningarna dämpas – trots fallande räntor29.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Trots räntesänkning och besked om troliga ytterligare räntesänkningar framöver från Riksbanken, sjönk bostadsägarnas förväntningar på bostadspriserna tillbaka något mot slutet av augusti jämfört med i juni. Det är dock alltjämt en betydligt större andel som tror på stigande än fallande priser. 61 procent spår att bostadspriserna ska stiga på ett års sikt medan 2 procent tror att de ska sjunka. Främsta skälet till prisuppgången anges vara sjunkande räntor. Av de som tror på stigande bostadspriser tror ungefär 4 av 5 att priserna kommer att stiga med maximalt 5 procent på ett års sikt. Det är i linje med SBAB:s egen prognos över bostadspriserna på samma tidshorisont.

Tufft att skilja sig i ekonomiskt svåra tider27.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svåra ekonomiska tider kan vara ett hinder för de som vill gå skilda vägar. Inte minst för kvinnor som generellt tjänar mindre än män. SBAB har kartlagt möjligheten för kvinnor och män med två minderåriga barn att efter en separation kunna köpa varsin trea i Sveriges 25 största kommuner. Resultatet visar att varken kvinnor eller män med medianinkomst har råd att köpa en genomsnittlig trea i någon av kommunerna.