EM-kval damer

Lag Hasselborg och lag Wranå spelar EM-kval den 12-15 september i Sundbyberg. Lagen spelar en serie, där bäst av sju matcher avgör. Årets EM spelas i finska Lojo den 16-23 november.

Det är jämnt i toppen på damsidan i svensk curling. Förra säsongen var det lag Wranå som vann EM-kvalet och spelade sitt första internationella seniormästerskap i Aberdeen. De slutade på en fjärdeplats.

Lag Hasselborg rankade sig sedan högst inför VM och spelade det mästerskapet i Sydney, Kanada, där de tog sig till en kvartsfinal. Just nu är lag Hasselborg rankade fyra i världen och lag Wranå är på en sjunde plats.

Lag Hasselborg: Anna Hasselborg, Sara McManus, Agnes Knochenhauer, Sofia Mabergs, Johanna Heldin. Coach: Kristian Lindström
Lag Wranå: Isabella Wranå, Almida de Val, Maria Larsson, Linda Stenlund.
Coach: Margaretha Sigfridsson

Gällande EM herrar, är lag Edin redan klara för att representera Sverige.

Lag Wranå vid EM i Aberdeen 2023. Från vänster Jennie Wåhlin, Linda Stenlund, Maria Larsson, Almida De Val och Isabella Wranå
Foto: WCF
Lag Hasselborg vid VM Damer, 2024. Från vänster Johanna Heldin, Sofia Mabergs, Agnes Knochenhayer, Sara McManus och Anna Hasselborg
Foto: WCF