IFK Vänersborg tackar ja till plats i Elitserien Dam

IFK Vänersborg har tackat ja till att fylla den vakans som uppstod i Elitserien Dam 2024/25 när IFK Rättvik valde att dra sig ur serien. Detta innebär att Elitserien Dam nu kommer att bestå av åtta lag. Serien spelas som planerat enligt tidigare beslut, med en rak dubbelserie där varje lag spelar 14 matcher. IFK Vänersborg har dock tackat nej till att spela Svenska Cupen Dam.

Alt-text: Grupp av kvinnliga bandyspelare från IFK Vänersborg omfamnar varandra på isen. Logotyp för Elitserien till vänster.
IFK Vänersborg tackar jag till Elitserien Dam Foto: Mats Ahlstedt

IFK Rättvik meddelade för en dryg vecka sedan att de drar sig ur Elitserien Dam efter en önskan till föreningens styrelse från spelare och ledare till följd av spelarbrist.

– Det betyder oerhört mycket för oss som förening. Vårt mål har varit tydligt att vi vill spela Elitserien med damlaget och att vi nu får chansen att göra det redan denna säsong ser vi mycket positivt till. Vi är medvetna om att det blir en utmaning men också otroligt spännande och lärorikt för vårt unga lag, säger Tobias Johansson, klubbchef i IFK Vänersborg och fortsätter:

– Föreningen har arbetat på hårt sen frågan kom och det har varit positiva signaler på flera avgörande håll vilket gjort att vi nu kunnat tacka ja till platsen i Elitserien.

– Vi välkomnar IFK Vänersborg, som ger serien möjlighet att spelas som planerat. Parallellt med den här händelsen har Föreningen Svensk Elitbandy tillsammans med Svenska Bandyförbundet påbörjat ett arbete för att långsiktigt säkerställa att vi inte hamnar i liknande situationer och att Elitserien Dam spelas med beslutat antal lag, säger Per Selin, ligachef på Föreningen Svensk Elitbandy.

– Svenska Bandyförbundet är verkligen glada att IFK Vänersborg tackade ja till platsen i Elitserien Dam. Det har varit några intensiva dagar där vi behövt planera för både plan A, B och till och med C, vilket har krävt både tid och förberedelser. Men vi har hela tiden varit optimistiska och känt att det skulle lösa sig. Från vårt perspektiv känns det riktigt bra med den lösning vi nu har kommit fram till och det understryker vår prioritering av dambandyns fortsatta utveckling och stabilitet, säger Pär Gustafsson, generalsekreterare på Svenska Bandyförbundet.

Premiäromgången i Elitserien Dam spelas den 26 oktober och IFK Vänersborg gör in första match mot Skirö AIK på bortaplan i Hydro Arena.

Foto: Mats Ahlsted

Svensk forskning om bandy imponerar på Toronto Maple Leafs4.9.2024 08:10:00 CEST | Pressmeddelande

Under ett årligt internseminarium hos NHL-klubben Toronto Maple Leafs i Toronto, Kanada, fick svenska tränaren Håkan Andersson från HPC i Växjö möjlighet att dela sina insikter om skridskoåkning och fysisk träning i lagidrotter med några av Nordamerikas främsta experter. Tillsammans med bland andra amerikanska och kanadensiska ortopedläkare, fysioterapeuter, forskare och tränare diskuterades hur svensk forskning kring skridskoåkning inom bandy sticker ut inom ett relativt outforskat område.