7,4 miljoner museibesök i landet

I Sveriges Museers årliga rapport om sommarens besökssiffror befäster museerna sin ställning som publika magneter. 7,4 miljoner museibesök har rapporterats från 170 museer runt omkring i landet.

Juni–augusti är högsäsong för museerna och några museer har uppmätt rekordsiffror för sommarens besökstal. Den största procentuella ökningen av besökare rapporteras från regionerna Örebro och Dalarna.

– Det bekräftar museernas centrala roll som samlingspunkter för lärande, dialog och lokal identitet, säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare på Sveriges Museer. För att kunna fortsätta erbjuda högkvalitativa upplevelser och stärka vårt gemensamma kulturarv är det avgörande att politiska beslut stödjer långsiktig finansiering och utveckling av dessa viktiga kulturinstitutioner, säger Gunnar Ardelius.

Det nationella snittet på besökstalen minskar däremot med 1,5 procent jämfört med fjolåret.

– Det fina vädret i slutet av perioden kan ha dragit ner besökstalen något. Några museer nämner också att verksamhetens pressade ekonomi har påverkat möjligheten att hålla öppet, vilket lett till färre besök, säger Gunnar Ardelius. Vi har även anledning att förmoda att svenskarnas ansträngda privatekonomi har påverkat siffrorna.

Stockholmsregionen är den mest besökta i landet med 3,2 miljoner museibesök, vilket utgör 44 procent av alla museibesök i landet. Fyra av tio museibesökare i regionen har gått på Skansen eller Vasamuseet.

Fakta: Riksförbundet Sveriges Museer har sammanställt medlemmarnas besöksantal under perioden juni-augusti. 170 museiorganisationer runt om i landet deltog i undersökningen. Då flera av dessa inkluderar museifilialer och extra besöksmål knutna till verksamheten inkluderas totalt 231 platser med museiverksamhet.

Wadköping är ett av museerna som visar ökade besökstal under sommaren 2024.
Foto: Wadköping Wadköping

Om oss