PRESSINBJUDAN: Nu startar återuppbyggnaden av nedbrunna fastigheten – Ronneby först ut i Sverige med nytt hållbart byggkoncept

I juni 2023 drabbades en träfastighet från 1800-talet i centrala Ronneby av en kraftig brand som ledde till att fastigheten totalförstördes. Nu sätts första spadtaget i återuppbyggnaden av det nya huset som blir något av en banbrytare inom hållbarhet. Byggnaden var försäkrad hos försäkringsbolaget If som har premiär i Ronneby för ett helt nytt sätt att premiera hållbarhet.

Det nya huset kommer att bli något större än det tidigare och bestå av en restaurang på bottenplan och hyreslägenheter på övriga plan. Pressbild: If

Nu inviger vi byggstarten med ett officiellt första spadtag:

Tid: Onsdag 25 september, kl 14.00

Plats: Västra Torggatan 5 i Ronneby

Osa: För att få tillträde till byggarbetsplatsen behöver vi ha deltagarna föranmälda, på press@if.se. Vid frågor, kontakta press@if.se eller ring 08 410 023 03.

På pressträffen finns möjlighet att fota, filma på byggarbetsplatsen samt göra intervjuer.

Sedumtak och solavskärmande skyddsglas

Den nya byggnaden räknas stå klar vid årsskiftet 2025/2026 och kommer att ha de senaste uppdateringarna inom hållbart byggande som solceller, spisvakt och sedumtak.

– Vi är glada över att komma igång med bygget och det känns helt rätt att välja så hållbara lösningar som möjligt. Där går vi gärna i täten, säger Jan Mathiasson, som äger Zebran fastigheter.

Det nya huset kommer att bli något större än det tidigare och bestå av en restaurang på bottenplan och hyreslägenheter på övriga plan. Bland de hållbara åtgärderna kan nämnas persienner och solavskärmande skyddsglas, närvarostyrning belysning, lågenergilampor, energimätare, sensor på blandare till handfat i kommersiella lokalerna, snålspolande blandare samt vattenskadeförebyggande åtgärder.

– Vi vill hjälpa våra kunder att återuppbygga på ett hållbart sätt efter en skada. Genom den här tjänsten bidrar vi med rådgivning, vägledning och ekonomiskt stöd för att göra det tydligare och enklare att välja hållbara lösningar. Det ska vara lätt att välja hållbart, säger Philip Thörn, hållbarhetschef på If.

If samarbetar med Sweden Green Building Council, som är Sveriges ledande medlemsorganisation för hållbart samhällsbyggande, vad gäller tjänsten Hållbart bygge.

Mer om Hållbart Bygge

If har lanserat den nya tjänsten ”Hållbart bygge” i Norge och nu står svenska marknaden på tur, där blir Ronneby först ut.

Företagskunder kan få upp mot tre miljoner kronor extra i ersättning för att välja hållbara alternativ som solceller, miljövänliga material, effektiva lösningar för el eller avfallshantering. Rådgivning och vägledning är även en stor del av samarbetet.

Hållbart bygge gäller när en kommersiell byggnad får en skada som omfattar mer än hälften av hela ytan, eller när kostnaden för att återställa överstiger tio miljoner kronor.

Bygga hållbart

För att bygga hållbart och miljövänligt används olika certifieringssystem. Det gör att man sätter fokus på hållbarhet i varje del av processen, vilket öppnar upp för gröna lån och finansiering. En miljöcertifiering är inte bara kvalitetsstämpel, det är också ett sätt att bygga förtroende för varumärket.

I Hållbart bygge lutar sig If mot två av de mest använda certifieringssystemen i Sverige – Miljöbyggnad och BREEAM-SE, (BRE Environmental Assessment Method).

I Sverige står bygg- och fastighetssektorn för cirka 20 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, enligt Boverket.

Philip Thörn, hållbarhetschef på If.
Pressbild: If

Om oss

Ifs starka tillväxt fortsätter – stabilt resultat för första halvåret trots storskador7.8.2024 08:42:42 CEST | Pressmeddelande

KVARTALSRAPPORT: I dag presenterar försäkringsbolaget If det finansiella resultatet för det andra kvartalet och första halvåret 2024. Den starka tillväxten inom alla affärsområden fortsätter. En sträng vinter i Norden tynger det första kvartalet, och stora skador i det andra kvartalet, men tack vare Ifs storlek och diversifiering är resultatet fortsatt starkt och stabilt.