Försäljningen av kläder ökade i augusti

Fart i e-handeln bidrog till att försäljningen av kläder ökade med 2,1 procent i augusti. Skohandeln gick trögare och backade med 2,8 procent. Stilindex utökas med mer data - för första gången släpps siffror uppdelat på butik och e-handel.

Försäljningen av kläder i e-handeln ökade med 10,8 procent jämfört med samma månad förra året. Även försäljningen i butik ökade med mer blygsamma 1,8 procent.

Totalt

Augusti 2024-2023

Augusti 2024-2022

Kläder

2,1%

12,4%

Skor

3,3%

(I bifogad PDF finner du hela rapporten med detaljerade tabeller. Från och med augusti 2024 utökas Stilindex och försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker samt e-handelns utveckling publiceras. Med utvecklingen av indexet inleds en ny mätperiod, vilket innebär att det inte finns någon ackumulerad försäljningsutveckling för det aktuella året.)

Kommentarer från Svensk Handel

– Hushållen håller fortfarande i plånboken och det pressar givetvis hela branschen. Det är helt avgörande för Sverige som handelsland att konsumtionen kommer igång igen. Det behövs fler räntesänkningar, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, och fortsätter:

– Ökningen i klädhandeln är glädjande och en positiv signal om bättre tider. Det förhållandevis varma vädret i augusti är en förklaring till att skohandeln inte tog fart. Med höstvädrets intåg räknar vi med att försäljningen av skor får en rejäl skjuts.

Nytt för månadens mätning är att Stilindex också mäter försäljningen av dam-, herr- och barnkläder. Försäljningen av damkläder gick starkast och ökade med 4,9 procent.

– Modehandeln spelar en viktig roll i samhället. Det är en jobbskapare, en garant för levande platser och en bransch i snabb omställning. Därför är det angeläget för oss att presentera mer data som följer modebranschens utveckling, säger Sofia Larsen.

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.