Ägarstyrning med långsiktigt hållbart värdeskapande som mål

I en ny rapport summerar Tredje AP-fonden (AP3) årets ägarstyrningsarbete och summerar även årets bolagsstämmosäsong 2023-2024. Hur utövar AP3 sitt ägaransvar? Hur ser AP3s påverkansdialoger ut kring fondens fokusområden Klimat, Mänskliga rättigheter, Biologisk mångfald och Bolagsstyrning? Har bolagen ökat sina ambitioner eller tvärtom?

Bild omslag AP3s Ägarstyrningsrapport 2024
AP3s Ägarstyrningsrapport 2024

Fredric Nyström, Chef Hållbarhet och Ägarstyrning: ”Ännu ett intensivt år av engagerat ägande är förbi. Tredje AP-fonden har aktivt stärkt sin ägarstyrning inom ramen för fondens fokusområden. Samtidigt som vi ökar våra insatser ser vi med oro på utvecklingen inom klimatområdet, både avseende bolagens sänkta ambitioner och agerande från branschkollegor. Tyvärr kan vi konstatera att vi just nu inte känner oss trygga med hur många bolag utvecklas.

Under 2024 har vi sett flera exempel på bolag som har sänkt sina ambitioner och mål, samt i vissa fall tagit bort dem helt. Vi kan också se ett generellt lägre stöd för hållbarhetsrelaterade aktieägarförslag. Det verkar med andra ord fortfarande vara ett gap mellan ord och handling, både bland bolag och investerare. Men det finns undantag – inte minst bland svenska bolag där ambitionerna fortfarande är höga i många fall.

AP3 noterade under 2023 en markant ökning av antalet olyckor med dödlig utgång på svenska arbetsplatser. Fonden har en stor exponering mot fastighetssektorn och byggbranschen och känner därför ett extra stort ansvar för att säkerställa att fonden tillsammans med bolagen kan vända den negativa utvecklingen och förbättra säkerheten på arbetsplatserna. AP3 har fört dialoger med ett 30-tal noterade bygg- och fastighetsbolag om säkerhet på arbetsplatsen.

På årets svenska stämmor beslutade många bolag att komplettera de finansiella prestationsvillkoren med hållbarhetsrelaterade villkor. Av de incitamentsprogram som föreslogs på årets stämmor hade 41 procent hållbarhetskrav inkluderat. Det är en tydlig ökningen jämfört med 25 procent förra året, och innebär att fondens mål är uppfyllt.

Några höjdpunkter

AP3 har direkt och indirekt under 2024 haft påverkansdialoger kring: Klimat med 190 bolag, Biologisk mångfald med 179 bolag, Mänskliga rättigheter med 83 bolag och Bolagsstyrning med 57 bolag. Antal bolagsstämmor AP3 har röstat på var 1 113.

Läs mer i Ägarstyrningsrapporten 2024 som publicerats på svenska och engelska.

För eventuella frågor kontakta:

Fredric Nyström, Chef Hållbarhet och Ägarstyrning fredric.nystrom@ap3.se

Lil Larås Lindgren, Chef Kommunikation lil.lindgren@ap3.se

Tredje AP-fonden (AP3)
AP3 är en av fem buffertfonder inom det svenska allmänna pensionssystemet. Per den 30 juni 2024 förvaltade fonden 534,3 miljarder kronor och avkastningen uppgick till 7,1 procent efter kostnader. Fonden har riksdagens uppdrag att förvalta fondkapitalet till största möjliga nytta för pensionssystemet genom att skapa en hög avkastning till en låg risknivå på ett föredömligt sätt.

Läs mer om Tredje AP-fonden på www.ap3.se

Om oss

AP3 är en av fem buffertfonder inom det svenska allmänna pensionssystemet. Per den 31 december 2021 förvaltade fonden 502,3 miljarder kronor. Fonden har riksdagens uppdrag att förvalta fondkapitalet till största möjliga nytta för pensionssystemet genom att skapa en hög avkastning till en låg risknivå på ett föredömligt sätt. Läs mer om Tredje AP-fonden på ap3.se

AP3 delivered 7.1 percent return first half of the year driven by the strong performance of the global equity markets28.8.2024 10:47:50 CEST | Press Release

Staffan Hansén, CEO AP3: “I am very pleased with the returns delivered by AP3 during the first half of the year. The equity allocation was gradually increased during the period, which paid off as the results were mainly driven by the strong performance of the global equity markets. I want to express my appreciation to all AP3 employees who are doing a fantastic job and delivering across the organisation.”

AP3 levererade 7,1 procent i avkastning första halvåret drivet av starka aktiemarknader28.8.2024 10:35:19 CEST | Pressmeddelande

Staffan Hansén, VD AP3: ”Jag är mycket nöjd med avkastningen som AP3 levererade under det första halvåret. Aktieandelen ökades successivt under perioden vilket gav utdelning, då resultatet i huvudsak drevs av den starka utvecklingen på de globala aktiemarknaderna. Jag vill ge en stor eloge till alla medarbetare som gör ett fantastiskt arbete och levererar över hela linjen.”

AP3 and Wafra form new investment platform to pursue private equity co-investments5.12.2023 14:03:22 CET | Press Release

New venture combines the deal flow and investment capital of its founders New York and Stockholm, December [5], 2023 – The Third Swedish National Pension Fund (“AP3”) and Wafra Inc. (“Wafra”) today announced the formation of an investment platform called Covalent. The platform is focused on pursuing a new approach to private equity co-investing, harnessing the capabilities, networks and experience of a small number of large, forward-thinking, global asset owners.