Hyllade whiskymakaren Agitator lanserar svensk rom

Den 16 september lanseras Agitator Chestnut Reserve Rum på Systembolaget. Det blir den första svenska romen i stor skala. Whiskymakaren Agitator gör Sveriges mest sålda whisky och den nya romen är skapad utifrån samma framgångsrika filosofi om kvalitet och nytänkande.

Agitator Chestnut Reserve Rum. Foto: Agitator

Innovativa och prisbelönta Agitator har sedan sin första lansering av whisky år 2021 visat att det går att tänka annorlunda inom spritproduktion. Genom att utmana med nya metoder för jäsning, destillering och fatlagring har det nytänkande hantverksdestilleriet förändrat whiskyvärlden. Nu är siktet inställt på nästa trend och dryck: rom.

– Intresset för rom har aldrig varit större, säger Oskar Kalmaru, VD på Agitator. Vi i Sverige har redan bevisat att vi kan göra egna tolkningar av gin och whisky som är så bra att de vinner internationella priser, men det har aldrig gjorts något seriöst försök med rom. Vi tror det är dags nu.

Det svenska spritundret bygger på historiska traditioner och har i modern tid vuxit internationellt med Absolut Vodka och fortsatt med inhemska dryckespionjärer som bland annat Hernö Gin. Svensk mat och dryck står för hundratals miljarder varje år i export och industrin blomstrar tack vare entreprenörer och lokala engagemang som utmanar de globala jättarna. Sprit är dessutom den näst största och snabbast växande kategorin i den svenska dryckesbranschen enligt senaste Dryckesbranschrapporten.

– Det är helt enkelt typiskt svenskt att göra sprit med hög kvalitet, säger Oskar Bruno, Agitators destillerichef och medgrundare. Rom associerar många säkert med Karibien men nu gör vi för första gången en typisk svensk rom genom ett genuint svenskt hantverk.

Beprövade metoder
Agitator Chestnut Reserve Rum lanseras på Systembolaget den 16 september 2024 och blir en ny fast produkt i Agitators sortiment De innovativa metoder för whiskytillverkning som destilleriet gjort sig kända för, ligger till grund även för skapandet av den nya romen.

Melassen får först jäsa med hjälp av Agitators speciella jästblandning. Därefter vakuumdestilleras den blivande romen under lågt tryck och på låga temperaturer i destilleriets kopparpannor, hälften i höga pannor och hälften i låga. De båda pannornas olika egenskaper ger en unikt komplex råsprit. För lagringen av romen använder Agitator använder samma metod som vid whiskylagring: råspriten spädes först ned till 55 procent istället för de vanliga 65 procent för att ge mer fatkaraktär till romen och lagras sedan på Agitators karaktäristiska kastanjefat för en tydligare träsötma.

Vakuumdestillering sänker energiåtgången och är varsam med råvarorna, vilket tillsammans med den lägre alkoholhalten vid lagring skapar en rundare, renare och mer naturlig smak.

Om Agitator Chestnut Reserve Rum
Agitator Chestnut Reserve Rum är söt i sin karaktär med en lättare stil som gör den utmärkt att dricka som den är eller som drinkbas till klassiska och nya romdrinkar. Inslagen av kokosnöt, plommon, grapefrukt, kakao och fudge dröjer sig kvar och blandas med kastanjeträets karaktär för att resultera i en avvägd söt finish. Med aromer av sultanrussin, nyponbär, vanilj, passionsfrukt och melass passar den bra till choklad, kaffe och nötter, men även till rökig ost och fisk, grillat kött samt kryddiga rätter.

Lansering: 16 september 2024 i Systembolagets beställningssortiment.
Doft: Sultanrussin, nyponbär, vanilj, passionsfrukt och melass.
Smak: Kokosnöt, plommon, grapefrukt, kakao och fudge.
Volym: 70 cl
Alkoholprocent: 40 %
Artikelnummer: 8413601
Pris: 369 SEK

Agitator Chestnut Reserve Rum Frilagd Webb
Agitator Chestnut Reserve Rum Wide Webb
Agitator Chestnut Reserve Rum Ret Square
Agitator Chestnut Reserve Rum. Foto: Agitator
Agitator Chestnut Reserve Rum Röd Fisk
Agitator Chestnut Reserve Rum Ikeanyckel
Agitator Chestnut Reserve Rum Kanelbulle
Agitator Chestnut Reserve Rum Köttbulle
Agitator Chestnut Reserve Rum Princesstårta
Agitator Chestnut Reserve Rum Tacos
Agitator Chestnut Reserve Rum Midsommarkrans
Agitator Chestnut Reserve Rum Bakgrund glas
Agitator Chestnut Reserve Rum bakgrund glas highres
Agitator Chestnut Reserve Rum ret highres
Agitator Chestnut Reserve Rum Frilagd Highres

Om oss:

Agitator Whiskymakare, grundat 2015, är marknadsledande i Sverige på svensk whisky och är ett helägt dotterbolag till Nordic Whisky Capital AB. Företaget producerar alkoholhaltiga drycker med whisky som sin huvudsakliga produkt under motto “Tänk om”, som uttrycker företagets innovative tänkande och kundorientering. Bland varumärkena finns Agitator och Blind Seal. Destilleriet i Arboga leds av Oskar Bruno, som varit destillerichef och master blender sedan företagets grundande.