Åke Andrén Stiftelsen

Josefine Östlund tilldelas Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium 2024

Josefine Östlund

Josefine Östlund, f. 1990 i Eskilstuna, har tilldelats Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium 2024. Stipendiet är på 750 000 kronor. Josefine bor och är verksam i Holmsund, Umeå. Hon har en master i Fri Konst vid Umeå Konsthögskola (2020). Östlund har nyligen visat sin separatutställning på Konsthall Väst på Fjället samt deltagit i Vårsalongen 2024 på Liljevalchs konsthall. Östlund har bland annat medverkat i utställningar på Bildmuseet, Umeå (2016, 2017 och 2022), Galleri Verkligheten, Umeå (2018), Galleri CC i Malmö (2019), Konstnärshuset i Stockholm (2019) samt Museum of Contemporary Art i Skopije, Makedonien (2023). Hon har även haft separatutställning på Galleri Nos (2017). Östlunds konst är inköpt av Umeå Region.

Juryns motivering:

”Med otympliga rester och material som människans våldsamma framfart lämnar i sin omgivning, på så väl kalhyggen som byggarbetsplatser, skapar Josefine Östlund intresseväckande och innovativa storskaliga skulpturer, performance och video. Med hjälp av sin kropp, lastbilar och skogsmaskiner undersöker hon och tillvaratar såväl rörelsen och kraften som oljudet av transformationen på ett fascinerande sätt.”

Årets jury har bestått av konstnären Eva Mág, museichef Magnus Jensner (Hallands Konstmuseum) och museichef Karin Sidén (Prins Eugens Waldemarsudde).

Stipendiet delas ut på Prins Eugens Waldemarsudde den 12 november 2024 där även verk från stipendiaten visas från den 12 november fram till och med den 12 december 2024. Åke Andrén Stiftelsens Konstnärsstipendium inrättades 2012 och har sedan dess årligen delat ut 500 000 kronor till en ung lovande konstnär. Stipendiets summa har från och med i år höjts till 750 000 kronor.

Ytterligare information om stipendiet och pristagaren lämnas av stiftelsens ordförande Björn Teke på 0725-896 333 alt. bjorn.teke@gmail.com

Josefine Östlund
Pincettgreppet installationsvy (2024)
Foto: Josefine Östlund
Grund (2022)
Foto: Matilda Ersson

Om oss

Stiftelsen bildades 2011 genom en donation från Åke Andrén, Värnamo. Stiftelsens ändamål är att främja dels konstnärlig forskning, utbildning och utveckling, främst genom att årligen utgiva stipendier till lovande konstnärer, dels allmännyttig verksamhet av kulturell karaktär. Styrelsen utser stipendiat efter förslag från en jury, och man kan därför inte ansökan om stipendium.

Följ Åke Andrén Stiftelsen

Senaste pressmeddelandena från Åke Andrén Stiftelsen