25 höstnyheter att upptäcka i Göteborg

Med höstens intåg bjuder Göteborg på en rik skörd av krog- och kulturnyheter. Det blir premiär för ny gamingfestival, maritimt mode och videokonst. Dessutom befästs stadens position som Sveriges hårdrocksmecka med flera tunga spelningar. Här listar vi några av höjdpunkterna.

Kollage höstens nyheter Göteborg
Kollage höstens nyheter Göteborg se respektive pressbild för copyright

Hotell

Clarion Hotel Karlatornet öppnade 1 september. På Lindholmen tronar hotellet som är integrerat med Nordens högsta byggnad, Karlatornet, komplett med spa, bar och höghöjdssviter.

Spelkultur

Gothenburg Gaming Experience 21-22 september. Göteborgs största gamingfestival GGX går av stapeln på Ringön i mitten av september. Det blir livemusik, brädspel, mikrobryggd öl, wrestling – och förstås en massa gaming.

Restauranger

Restaurang INTE öppnade 16 augusti. På restaurangtäta Linnégatan finns INTE, en kvarterskrog med fokus på det moderna europeiska köket. Ett gemensamt projekt av de rutinerade ägarna till Restaurant Tizne och Koizen.

Restaurang Collage öppnar 26 september. Götaplatsgruppens och Park Lanes nya restaurang i Kochska huset i brokiga området Makaregatorna blir ett brasserie av franskt snitt, där Montmartre möter Meatpacking District i New York.

Studion öppnar 26 september. Studion är Collages lillasyster runt hörnet och serverar cocktails och franska rätter från köket de delar. Fest fram på småtimmarna utlovas.

Nomi öppnar i mitten av oktober. I en tillbyggnad på det historiska Merkurhuset ligger Nomi som huserar två krogar: Aji serverar japansk-peruansk mat (Nikkei), och Révolte har pop-up med nya gästkockar varje månad. Dessutom bar med musikevenemang och konstgalleri.

Restaurang Fabel öppnade 23 augusti. Gänget bakom Ankarsmedjan Social blåser nytt liv i Smakas gamla lokaler vid Vasaplatsen med ett kök som drar år svensk-franskt brasseri och en ambition att erbjuda trygga klassiker såväl i glaset som på tallriken och ur högtalarna.

Hasselsson Drottninggatan öppnade 6 september. Hasselsson på Drottninggatan är skapat av ett gäng barndomsvänner och blir en förlängning av systerrestaurangen i Majorna med snabbmat från havet på menyn.

Vita Duvan öppnar 21 september. Tidigare Wolfgang Vincafé på Västra Hamngatan blir Vita duvan. Vinresan fortsätter med nya ägare och ny inriktning vad gäller mat och koncept.

Sago Izakaya öppnade 5 september. I Restaurant Sagas gamla lokaler på Aschebergsgatan gör ägaren ett omtag med en avslappnad pop-up-krog som fokuserar på sake (japanskt risvin) i kombination med causal dining och god stämning.

Restaurang Nòr öppnade 1 september. På entréplan i Karlatornet bjuder nyöppnade Restaurang Nòr på nordisk kokkonst i en förening med modern europeisk matlagning.

Scenkonst

Charlie och Chokladfabriken, Göteborgsoperan premiär 21 september. Ola Salo drar på sig stormhatten och trollar fram guldbiljetter i rollen som den excentriska godisfabrikören Willy Wonka i Sverigepremiären av musikalen som bygger på Roald Dahls Kalle och chokladfabriken.

Gatsby, Göteborgs stadsteater premiär 14 september. F. Scott Fitzgeralds roman Den store Gatsby kommer till en svensk teaterscen för första gången. Föreställningen är en samtida version i regi av Janos Szasz.

Bröderna Lejonhjärta, Lisebergsteatern premiär 24 november. En av Astrid Lindgrens mest älskade berättelser förvandlar Lisebergsteatern till en plats på andra sidan stjärnorna, där det ännu är lägereldarnas och sagornas tid.

Teorier om människan, Backa teater premiär 4 december. En föreställning om ordens betydelse och vänskapens lagar som avhandlar allt från sorg, kärlek, lojalitet och ensamhet till vem som är svensk hiphops främsta poet. I regi av Lars Melin.

Otello, Göteborgsoperan premiär 23 november. Verdis opera spelas i Göteborg för första gången på 55 år och är baserad på Shakespeares tragedi. Musiken dirigeras av italienaren Vincenzo Milletarì.

Museer

Designhistorier, Röhsska museet öppnar 9 november. Röhsskas nya basutställning breder ut sig över ett helt våningsplan och bjuder på en upptäcksresa från mitten av 1800-talet fram till i dag med över 500 föremål från museets samling.

Oceanista – mode och havet, Sjöfartsmuseet öppnar 16 november. I över ett sekel har havet och sjöfart varit en av modets främsta inspirationskällor. I den här turnerande utställningen får vi följa hur världskända modehus influerats av maritimt hantverk och sjöfartshistoria.

Indigo är sorgens färg, Göteborgs Konsthall öppnar 4 oktober. Den dansk-palestinska konstnären Larissa Sansour visar upp tre videoverk som undersöker hur minnen och trauman ärvs och förs vidare genom generationer.

Vad finns i din resväska, Röda Sten konsthall öppnar 13 september. Fem olika konstnärer som alla hämtar näring från iranska motståndsrörelsen Kvinna, Liv, Frihet undersöker minne, förflyttning och censur.

Ingrid Pollard, Hasselblad center öppnar 11 oktober. Brittiska Ingrid Pollard, mest känd för sina porträtt- och landskapsfotografier är årets Hasselbladpristagare. I samband med att priset delas ut i Göteborg öppnar utställningen om hennes arbete som utforskar rasism och kolonialism.

Musik

Victor Leksell, World of Volvo 26-28 september. Göteborgssonen blir den första artisten någonsin att uppträda på World of Volvo, och han gör det med tre intima konserter.

In Flames, Scandinavium 1 november. Tre av Sveriges mest ikoniska metalband kommer till Scandinavium med den gemensamma turnén Rising from the North. På scen: In Flames, Arch Enemy och Soilwork.

Hardcore Superstar, Pustervik 31 oktober. Göteborgsbandet lovar fullt ös och en oförglömlig kväll när de gästar Pustervik för en Halloween-spelning.

Dark Tranquillity, Gothenburg Film Studios 30 november. Bandet som startade 1989 gör tre Sverigespelningar i höst, i ryggen har de sitt nyligen släppta 13:e studioalbum Endtime Signals.

Charlie och chokladfabriken, Göteborgsoperan