Självkörande bussar i Ride the future blir anropsstyrda
De självkörande bussarna i Ride the future-projektet är nu bokningsbara för resor inom vissa delar av Linköping. Beställningar görs via en app eller direkt på nätet.
Sedan projektet startade 2019 har de autonoma Ride the future-bussarna kört nästan 18 000 passagerare och interagerat med tusentals andra förare och trafikanter. Ett drygt 30-tal forskningsprojekt har genomförts där mobilitetsplattformen varit en förutsättning.
Nu tar projektet nästa steg i och med att bussarna öppnas för anropsstyrd trafik. Från och med i dag, den 13 september, går det att boka en egen resa med ett av de autonoma fordonen. Resor kan göras inom Campus Valla och Vallastaden.
Bokningarna görs via appen Ride the future eller direkt på projektets hemsida ridethefuture.se.
VTI:s generaldirektör Tomas Svensson säger att on demand-tjänsten både är efterfrågad av resenärer och dessutom skapar förutsättning för viktig forskning i framtiden.
– Vi ser fram emot att tack vare detta kunna genomföra ytterligare studier som kan bidra till ny kunskap som främjar hållbart resande. För VTI är det mycket viktigt att vi har möjlighet att bidra till denna typ av tillämpad forskning, säger han.
Ride the future är ett samverkansprojekt som drivs av åtta partner: Akademiska Hus, Linköpings kommun, Linköping Science Park, Linköpings universitet, RISE, Transdev, VTI och Östgötatrafiken.
Anna Wallroth, chef infrastruktur Linköpings kommun, konstaterar att Ride the future ökar kunskapen om framtidens smarta och hållbara städer.
– Vi är särskilt intresserade av hur de självkörande bussarna kan vara ett komplement till den vanliga kollektivtrafiken och hur de bidrar till att göra staden mer tillgäng¬lig för fler. Vi vill även veta mer om hur bussarna samspelar med övriga fordon och trafikanter och hur vi på bästa sätt skapar framtidens hållbara trafiksystem, säger hon.
Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken, beskriver on demand-satsningen i Linköping som unik.
– Det finns flera liknande tjänster på mindre orter men då med en mindre buss med en förare. I det här fallet kopplar vi ihop den tjänsten med den självkörande funktionen. Det vi vill är dels att följa hur det fungerar tekniskt utifrån ett drift- och kundperspektiv, dels se hur vi når ut till kunderna med information om hur man kan använda tjänsten, säger han.
Tobias Broman, projektledare för självkörande fordon på Transdev, berättade vid pressvisningen hur och när de självkörande bussarna går att boka. On demand-tjänsten är öppen mellan 08.00 och 17.30 på vardagar och mellan 11.00 och 15.30 på helger. Beställningar kan göras från en kvart upp till två veckor innan resan. Resorna är gratis och går att boka till och från ett 40-tal hållplatser inom Campus Valla och Vallastaden.
Nyckelord
Kontakter
Anna AnundForskningschef
Tel:013-204327anna.anund@vti.seBilder
Länkar
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Fler barn skadas på elsparkcykel – så kan olyckorna minska19.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Antalet skadade barn på elsparkcykel har ökat kraftigt och utgör nu en fjärdedel av alla skadade personer på elsparkcykel. I en ny rapport från VTI föreslås en rad åtgärder för att minska olycksrisken – bland annat åldersgräns och hjälmkrav oavsett ålder.
Pressinbjudan Transportforum 202512.12.2024 13:09:20 CET | Pressmeddelande
Hur klarar det svenska transportsystemet krig och andra allvarliga kriser? Hur ska Sverige på allvar ställa om till ett hållbart transportsystem? Transportforum 2025 har två tydliga teman: resiliens och cirkularitet. Välkommen att bevaka konferensen!
Visioner om cirkularitet blir verklighet i Helsingborg28.11.2024 15:44:13 CET | Pressmeddelande
Varje år körs stora mängder byggavfall, slaggrus och restasfalt till deponi. Ett forskningsprojekt, lett av RISE, Sveriges Forskningsinstitut, ska göra det möjligt att återvinna och ge materialen nytt liv. Precis i dagarna har en så kallad testbädd byggts i Helsingborg, bestående av 4 stycken 27 meter långa avsnitt där de olika materialens långsiktiga prestanda och miljöpåverkan ska undersökas, den första testbädden i sitt slag.
VTI utreder samhällsekonomin i nya elfärjor20.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Kan eldrivna färjor bli samhällsekonomiskt lönsamma som en del av kollektivtrafiken i städer med mycket vatten? Hur skulle resvanor, restider och andra trafikslag påverkas av en sådan båttrafik? De frågorna ska en ny forskningsstudie av VTI börja besvara.
VTI expanderar i norra Sverige och blir part i ACE11.11.2024 09:36:13 CET | Pressmeddelande
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut har deltagit i forskningsprojekt i norra Sverige i många år. I och med den starka expansionen i regionen ökar VTI sitt engagemang och kommer att finnas representerat på Campus Skellefteå. I samband med detta blir VTI också en programpart i Arctic Center of Energy, ACE, och startar ett nytt samarbete med Luleå tekniska universitet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum