Självkörande bussar i Ride the future blir anropsstyrda

Dela

De självkörande bussarna i Ride the future-projektet är nu bokningsbara för resor inom vissa delar av Linköping. Beställningar görs via en app eller direkt på nätet.

Två självkörande bussar.
De två bussarna som nu går att boka för resor. Foto: Mikael Sönne VTI

Sedan projektet startade 2019 har de autonoma Ride the future-bussarna kört nästan 18 000 passagerare och interagerat med tusentals andra förare och trafikanter. Ett drygt 30-tal forskningsprojekt har genomförts där mobilitetsplattformen varit en förutsättning.

Nu tar projektet nästa steg i och med att bussarna öppnas för anropsstyrd trafik. Från och med i dag, den 13 september, går det att boka en egen resa med ett av de autonoma fordonen. Resor kan göras inom Campus Valla och Vallastaden.

Bokningarna görs via appen Ride the future eller direkt på projektets hemsida ridethefuture.se.

VTI:s generaldirektör Tomas Svensson säger att on demand-tjänsten både är efterfrågad av resenärer och dessutom skapar förutsättning för viktig forskning i framtiden.

–    Vi ser fram emot att tack vare detta kunna genomföra ytterligare studier som kan bidra till ny kunskap som främjar hållbart resande. För VTI är det mycket viktigt att vi har möjlighet att bidra till denna typ av tillämpad forskning, säger han.

Ride the future är ett samverkansprojekt som drivs av åtta partner: Akademiska Hus, Linköpings kommun, Linköping Science Park, Linköpings universitet, RISE, Transdev, VTI och Östgötatrafiken.

Anna Wallroth, chef infrastruktur Linköpings kommun, konstaterar att Ride the future ökar kunskapen om framtidens smarta och hållbara städer.

–    Vi är särskilt intresserade av hur de självkörande bussarna kan vara ett komplement till den vanliga kollektivtrafiken och hur de bidrar till att göra staden mer tillgäng¬lig för fler. Vi vill även veta mer om hur bussarna samspelar med övriga fordon och trafikanter och hur vi på bästa sätt skapar framtidens hållbara trafiksystem, säger hon.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken, beskriver on demand-satsningen i Linköping som unik.

–    Det finns flera liknande tjänster på mindre orter men då med en mindre buss med en förare. I det här fallet kopplar vi ihop den tjänsten med den självkörande funktionen. Det vi vill är dels att följa hur det fungerar tekniskt utifrån ett drift- och kundperspektiv, dels se hur vi når ut till kunderna med information om hur man kan använda tjänsten, säger han.

Tobias Broman, projektledare för självkörande fordon på Transdev, berättade vid pressvisningen hur och när de självkörande bussarna går att boka. On demand-tjänsten är öppen mellan 08.00 och 17.30 på vardagar och mellan 11.00 och 15.30 på helger. Beställningar kan göras från en kvart upp till två veckor innan resan. Resorna är gratis och går att boka till och från ett 40-tal hållplatser inom Campus Valla och Vallastaden. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Två självkörande bussar.
De två bussarna som nu går att boka för resor.
Foto: Mikael Sönne VTI
Ladda ned bild
Foto: Mikael Sönne VTI
Ladda ned bild
Tomas Svensson, generaldirektör VTI, Anna Wallroth, chef infrastruktur Linköpings kommun, och Marie Skagerström, affärschef Transdev Östergötland.
Tomas Svensson, generaldirektör VTI, Anna Wallroth, chef infrastruktur Linköpings kommun, och Marie Skagerström, affärschef Transdev Östergötland.
Foto: Mikael Sönne VTI
Ladda ned bild
Resorna går att boka i en app eller direkt på ridethefuture.se.
Resorna går att boka i en app eller direkt på ridethefuture.se.
Foto: Mikael Sönne VTI
Ladda ned bild
De två autonoma bussarna kan bokas för resor i Vallastaden och på universitetsområdet i Linköping.
De två autonoma bussarna kan bokas för resor i Vallastaden och på universitetsområdet i Linköping.
Foto: Mikael Sönne VTI
Ladda ned bild

Länkar

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Visioner om cirkularitet blir verklighet i Helsingborg28.11.2024 15:44:13 CET | Pressmeddelande

Varje år körs stora mängder byggavfall, slaggrus och restasfalt till deponi. Ett forskningsprojekt, lett av RISE, Sveriges Forskningsinstitut, ska göra det möjligt att återvinna och ge materialen nytt liv. Precis i dagarna har en så kallad testbädd byggts i Helsingborg, bestående av 4 stycken 27 meter långa avsnitt där de olika materialens långsiktiga prestanda och miljöpåverkan ska undersökas, den första testbädden i sitt slag.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye