Här är samtliga 52 mottagare av Riksidrottsförbundets och Svenska Spels Elitidrottsstipendium 24/25

52 idrottare från 34 olika specialidrottsförbund ges Riksidrottsförbundets och Svenska Spels Elitidrottsstipendium 2024–2025. På listan finns bland annat blivande jurister, poliser och läkare som under utbildningen får stöd för att fortsätta utöva sin idrott. Löparen Leo Magnusson, skidskytten Sebastian Samuelsson och golfspelaren Louise Rydqvist är tre av årets mer etablerade stipendiater.

Mottagarna av stipendiet på scen under Idrottsgalan 2024. Löparen Leo Magnusson är en av årets mottagare. Foto:Bildbyrån

Utöver det ekonomiska stödet på 50 000 kronor vardera som stipendiet medför erbjuds även de aktiva stöd från avdelningen Elitidrott på Riksidrottsförbundet inom bland annat idrottspsykologi och idrottsmedicin. Både det ekonomiska och det operativa stödet är ofta avgörande för elitidrottarens utveckling och prestation, men även för främjandet av psykisk hälsa och bättre förutsättningar till en hållbar idrottskarriär.

– För att våra elitidrottare ska kunna nå sin fulla potential och kunna prestera i sina landslag på bästa sätt, är ekonomiskt och personellt stöd avgörande. Deras ekonomiska förutsättningar är ofta tuffa, med begränsade resurser och höga kostnader. Genom att ge stöd till deras utveckling och välmående, skapar vi förutsättningar för resultat på världsnivå, men även hållbara liv under och efter idrottskarriären, säger Liselotte Ohlsson chef elitidrott Riksidrottsförbundet.

Det är en stor spännvidd på utbildningarna bland årets stipendiater. Blivande läkare, poliser, jurister, ekonomer och psykologer är några. Av de redan profilstarka namnen i gruppen studerar löparen Leo Magnusson ekonomisk historia, Sebastian Samuelsson med två olympiska guldmedaljer i bagaget till civilekonom medans europamästaren i amatörgolf Louise Rydqvist väljer att studera inom marknadsföring i USA. 41 av mottagarna genomför studier i en takt på 100% resterande 11 på 50%. Fyra av stipendiaterna studerar utomlands.

– Det är glädjande att se den bredd av såväl idrotter som utbildningar hos de aktiva som idag tar emot vårt och Riksidrottsförbundets Elitidrottsstipendium. Att kombinera en elitsatsning med studier kräver målfokus, disciplin och engagemang, egenskaper som är viktiga oavsett vad stipendiaterna tar sig an i framtiden. Kombinationen kräver också ekonomiska förutsättningar. Att vara med och ge tillbaka till idrotten är en viktig del av vårt syfte och vi är glada över att kunna vara med och möjliggöra för stipendiaterna att kunna förverkliga sina drömmar, både i och utanför skolan, säger Anna Johnson, vd och koncernchef på Svenska Spel.

Fakta om Elitidrottsstipendium 2024–2025

• Antal sökande var 299 idrottare från 52 olika specialidrottsförbund.
• Av de sökande var 147 män (49 procent) och 152 kvinnor (51 procent).
• 52 stipendier à 50 000 kronor delas ut.
• Stipendiaterna är från 34 specialidrottsförbund och 39 olika idrotter.
• 26 stipendiater är kvinnor (50 procent) och 26 är män (50 procent).
• Samtliga stipendiater studerar på universitet/högskola, fyra studerar utomlands.

Listan med elitidrottsstipendiater 2024-2025 (länk)

Liselotte Ohlson
Avdelningschef Elitidrott Riksidrottsförbundet

Svenska Spels pressjour

Om RF/SISU

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 73 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.