Erika Lyko besöker Sjölins Gymnasium

Sjölins Gymnasium bjuder in till en träff i entreprenörens tecken där Erika Lyko kommer att samtala med elever om hur man bygger ett företag samt förvaltar ett arv som går tillbaka till förintelsen och hur ett entreprenörskap kan ta sig former ur kriser.

Media är väldigt välkomna att delta.

Datum: 23 september

Tid: kl 12.00

Plats: Sjölins Gymnasium, Campus Vasastan, Karlbergsvägen 77, 113 35 Stockholm

Erika Lyko från skönhetsföretaget Lyko.se gästar Sjölins Gymnasium på Campus Vasastan

Efter en inbjudan av Anna Hedlund Eliasson, lärare på Sjölins Gymnasium på Campus Vasastan kommer Erika Lyko, vars familj är grundare och största ägare i skönhetsföretaget Lyko till skolan för att samtala med elever som går på Ekonomprogrammet i årskurs 3. Lyko.se startades 2003 men företagets historia började redan när Frans Lyko, som tilllbringade sex år i koncentrationsläger under andra världskriget, öppnade sin egen herrfrisering i Vansbro i Dalarna 1952. Lykos familjeföretagande och bakgrund är en kombination av kris, utnyttjat humankapital och lyckade satsningar.

– Anledningen till att jag bjöd in Erika Lyko är för att jag vill få in näringslivsanknytning i undervisningen med företag som har starka varumärken som väcker elevers intresse. Jag vill visa entreprenörer att det är viktigt med nätverk och att våga fråga och bjuda in till tillfällen där man ser synergier som här, säger Anna Hedlund Eliasson, lärare på Sjölins Gymnasium på Campus Vasastan.

– Att vara inne på sitt tolfte skolår och när man ska starta, driva och avveckla ett eget UF-företag i en tillämpningskurs är det mycket förberedelser för både arbetslivet och universitet. Jag är övertygad om att skolans casemetodik och detta tema: Tur, team och timing, vilket Lyko haft och har, bidrar till en strålande start på terminen med Erikas bakgrund och expertis.

Sjölins har fyra gymnasieskolor i Göteborg, Nacka, Södermalm och Vasastan i Stockholm. Sjölins Gymnasium är en del av AcadeMedia som verkar inom för- och grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning.

Innovitaskolan och Pops Academy vinner Guldtrappan för digital skolutveckling12.9.2024 11:21:39 CEST | Pressmeddelande

Guldtrappan är en prestigefylld kvalitetsutmärkelse som tilldelas ett fåtal skolhuvudmän som ligger i framkant när det gäller att driva skolutveckling i en digital samtid. I år mottar Innovitaskolan och Pops Academy, båda en del av AcadeMedia, utmärkelsen för sitt målmedvetna och systematiska arbete med att integrera digitala verktyg i klassrummet för att förstärka lärandet.