Pressinbjudan: Sveriges första storskaliga agrivoltaiska park

Den 19 september invigs Sveriges första storskaliga agrivoltaiska park som kombinerar solel och livsmedelsproduktion.

Den agrivoltaiska parken i Hova

Den agrivoltaiska parken byggd av Svea Solar är 13 hektar och väntas producera 8 GWh solel årligen. Mellan raderna av solpaneler kommer Ekoväx odla raps, vete och vall och solelen från solparken säljs genom elköpsavtal till Ljusgårdas innhomusodling av sallad några mil från parken. Det är ett ekologiskt, närodlat och förnybart kretslopp som är det första i sitt slag. Solparken är dessutom del av forskningsprojektet SOLVE som undersöker hur solenergi och livsmedelsproduktion kan samexistera.

Vi bjuder in till invigning den 19 september kl. 13-15 på plats i solparken i Hova utanför Mariestad. Scenprogrammet inkluderar invigningstal av Muharrem Demirok, partiledare för Centerpartiet, en paneldebatt om utbyggnaden av solenergi och agrivoltaics i Sverige. Programmet avslutas med en rundvandring och första sådd av höstvete i solparken. Enklare tilltugg serveras.

• Invigningstal av arrangörerna
    • Erik Martinson, grundare och innovationschef Svea Solar
    • Emil Olsson, grundare och vd Ekoväx
    • Andreas Wilhelmsson, medgrundare och vd Ljusgårda
  • Invigningstal från Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok
  • Paneldebatt om utbyggnaden av storskalig solkraft och agrivoltaics med representanter från Svea Solar, Energimyndigheten, LRF, SOLVE och Nätverket för Solparker.
  • Rundvandring i solparken med sådd av höstvete

Föranmälan krävs, OSA till Lisa Erkander på Svea Solar, lisa.erkander@sveasolar.com.

Om Ekoväx

Ekoväx, grundat 2008 genom en passion för ekologisk odling, har etablerat sig som en framstående gödselproducent och förtroendeingivande partner för Sveriges ekologiska lantbrukare. Med över 20 högkvalitativa gödselprodukter på marknaden, ett eget sortiment av utsäde, strävar företaget efter att vara en pålitlig resurs för hållbar odling och ekologiskt jordbruk. Ekoväx engagerar sig djupt i att främja framgång inom sektorn och stödja hållbar utveckling, och dess dedikerade team delar en gemensam vision om att se fler lantbrukare lyckas inom ekologiskt jordbruk.

Om Ljusgårda

Ljusgårda är en av Europas ledande aktörer inom vertikalodling, de revolutionerar livsmedelsproduktionen genom hållbar och innovativ odlingsteknik. Företaget skapar AI-optimerade ekosystem för inomhusodling, vilket möjliggör året-runt-produktion av högkvalitativa grödor med minimal vattenanvändning och utan bekämpningsmedel. Med varumärket Supernormal Greens levererar de idag hållbara salladsprodukter till över 500 butiker i Sverige.

Svea Solar går live med stödtjänster i energiplattformen Sunbeam18.10.2024 08:46:45 CEST | Pressmeddelande

Svea Solar adderar stödtjänster till sina smarta tjänster som nu inkluderar både energioptimering och stödtjänster. Förutom intäkter från såld solel och stödtjänster sparar kunderna pengar på optimerad användning av solceller, batteri och elbilsladdare. I och med detta erbjuder Svea Solar en unik energilösning för ett hållbart hem, med solceller, elbilsladdare, värmepump, batteri och elavtal – allt optimerat i den nya energiplattformen Sunbeam.