Imorgon börjar herrarnas elitserie i bowling

Imorgon är det dags för premiär i herrarnas elitserie. De allra bästa svenska spelarna är med i ligan och redan under premiärdagen blir det en finalrepris från slutspelet i maj då Team Pergamon tar emot Team Clan i Partille.
– Det är verkligen en rivstart, säger Niklas Dahlberg, coach i de regerande mästarna Pergamon.

Imorgon börjar herrarnas elitserie i bowling. Jesper Svensson och Team Pergamon tar emot Team Clan vilket blir en finalrepris från SM-slutspelet i maj. Foto: Nowadaysfilm

Team Pergamon tog sitt 16:e SM-guld i 8-manna i maj när de besegrade Team Clan Nässjö i finalen. Nu ställs de mesta mästarna mot Clan igen direkt i premiären.
– Det känns häftigt att finallagen får mötas i premiären, säger Niklas Dahlberg, coach i Pergamon, som är förväntansfull inför säsongsstarten.
– Riktigt kul att det drar igång nu igen. Vi behöver vara ödmjuka inför uppgiften och komma väl förberedda till varje match. Vi vet vad framgångsreceptet är och det gäller att vi gör allt vi kan påverka, säger Dahlberg och fortsätter:
– Vi har haft mycket framgång i närtid. Det var väldigt häftigt med Jesper Svenssons seger i Lucky Larsen Masters för ett par veckor sedan. Senaste säsongen var ju näst intill oslagbar också för klubben där vi tog en fin SM-trippel. Adam Andersson vann guldet vid elit-SM, vi i laget blev svenska mästare i 8-manna och sedan blev det guld i 3-manna i slutet av juni. Det är svårt att toppa det.
Kan det finnas en viss mättnad när ni har vunnit flera SM-guld i rad?
– Jag är lika motiverad som tidigare och det tror och hoppas jag att våra spelare också är. Kolla bara på Martin Larsen. Han har varit med sedan vi vann vårt första SM-guld i 8-manna 2003 och han tycker att det är lika roligt att vinna fortfarande. Det är något som präglar föreningen.

Team Clan får en rivstart på elitserien. Innan de ställs mot Pergamon under morgondagen så hinner Nässjölaget premiärspela mot Alingsås tidigare under lördagen. Det blir i sin tur en repris på semifinalmötet från slutspelet senast där Clan till sist slog ut Alingsås efter avgörande skiljeserie.
–  Vi måste verkligen vara på topp direkt och gå all in. Det är två otroligt bra lag vi möter imorgon så man får inte göra många misstag, säger Pontus Andersson i Team Clan, som har siktet inställt på SM-guldet.
– Det är vinna som gäller. Sedan behöver vi utvecklas ännu mer individuellt och bli starkare som lag. Det gäller att våga ta rätt beslut i de viktiga lägena. Om vi ska ta hem guldet så måste vi verkligen våga gå för strikarna.

Ligan består av tre nykomlingar som tog klivet upp till bowlingens finrum efter kvalspel i våras. Ett av lagen är Bodens BS som får fin förstärkning i form av Adam Andersson. Andersson som vann guld i elit-SM i mars har spelat för Pergamon i flera år men väljer nu att åter representera moderklubben uppe i norr.
– Det var inget lätt beslut att lämna Pergamon och jag har haft fantastiska år där. Men när Boden nu gick upp till Elitserien igen så vill jag försöka ge tillbaka till klubben där allt började.

De fyra främsta lagen i elitserien avancerar till SM-slutspelet som genomförs den 16-18 maj 2025. Damernas elitserie börjar den 12 oktober.

Premiäromgången herrarnas elitserie

2017 Team Pergamon BC
2016 Team Clan BK
2015 Team Pergamon BC

Jesper Svensson och Team Pergamon är redo för elitseriepremiär imorgon.
Foto: Nowadaysfilm
Pontus Andersson jublar vid SM-slutspelet i våras.
Foto: Nowadaysfilm
Adam Andersson i Pergamon-tröjan i våras. Nu är Andersson tillbaka i Bodens BS för att försöka hjälpa moderklubben till att etablera sig i elitserien.