Teodor Samuelsson fyra på Europatouren - Noel Haglund Torgersen femma

Teodor Samuelsson tog den långa vägen till stegfinalen och slutade till sist fyra i Norwegian Open i Hönefoss. Noel Haglund Torgersen kom på femte plats i Europatourtävlingen.
– Jag är väldigt nöjd med min insats och framförallt när det blev så tuffa banor för oss vänsterhänta, säger Teodor Samuelsson.

Teodor Samuelsson blev fyra i Europatourtävlingen Norwegian Open. Noel Haglund Torgersen kom på femte plats. Foto: Svenska Bowlingförbundet

Teodor Samuelssons fina form fortsätter. Han följde upp andraplatsen i Storm Lucky Larsen Masters för två veckor sedan med att bli fyra i Norwegian Open. Han fick kämpa hårt för det och tog den långa vägen till stegfinalen. Under söndagen genomfördes fem finalsteg innan det var dags för den avgörande stegfinalen för de fem främsta spelarna från steg 5. 40 spelare gick vidare till finalspelet och Samuelsson kom på 30:e plats. Det betydde att han fick börja spela i finalsteg 1 under söndagsmorgonen. De åtta främsta spelarna i kvalet var direktkvalificerade till det femte finalsteget. Däribland Nora Johansson som blev trea i kvalet på 1432 poäng. William Svensson kom på fjärde plats med 1427 poäng.

Samuelsson tog sig vidare steg för steg under finaldagen. I finalsteg fyra blev han åtta och sista spelare som avancerade till finalsteg 5.
–  Jag kravlade mig vidare med nöd och näppe. Jag var ofta bland de sista spelarna som avancerade i de olika finalstegen. Men jag kände mig stark i de avgörande lägena, säger Teodor Samuelsson.

Det var han även i finalsteg 5 där han  blev femma och tog den sista platsen i stegfinalen. Dit fick han sällskap av Noel Haglund Torgersen som blev fyra i steg 5. Ett svenskmöte väntade därmed i den första matchen av stegfinalen. Samuelsson var starkast där och vann med 255-194.
– Jag hade rätt så mycket flyt i matchen mot Noel och det kunde egentligen ha gått hur som helst, säger Samuelsson som berömmer Noel Haglund Torgersen:
– Jag blir mer och mer imponerad av Noel och han har utvecklats otroligt mycket den senaste tiden.

I nästa match i stegfinalen tog det stopp för Samuelsson då han föll mot hemmaspelaren Viktor Brentebråten Mortensen med 255-191. Samuelsson slutade därmed fyra i tävlingen. Det var utmanande banor för vänsterhänta spelare och Samuelsson var den enda vänsterhänta spelaren som blev topp 24 i tävlingen. 21 serier blev det för Samuelsson under finaldagen vilket han kände av i förlustmatchen mot Viktor Brentebråten Mortensen.
–  Det var mindre marginal på vänstersidan och jag är väldigt nöjd med min insats sett hur  tufft det skulle visa sig bli för vänsterhänta spelare. Jag var riktigt sliten i andra matchen i stegfinalen men väldigt kul att ta ytterligare en topplacering.

Det blev finsk seger på Europatouren för andra helgen i rad. Förra söndagen vann Rami Mukkula International Hammer Challenge i Helsingfors och i Norwegian Open var det Niko Oksanen som lade beslag på titeln. Han vann finalen över Mathias Danielsen Otting med 225-214. William Svensson kom precis utanför stegfinalen och slutade på sjätte plats i tävlingen. Klubbkompisen Markus Jansson blev åtta och Carl Eklund kom på nionde plats. Nora Johansson blev bästa damspelare i tävlingen och slutade på 11:e plats.

För Teodor Samuelsson väntar härnäst elitseriepremiär med Kaskad när de tar emot Pergamon kommande helg. Han kan se tillbaka på en framgångsrik tävlingsperiod. Samuelsson har tagit två titlar på Europatouren hittills under året och den andra kom i Odense helgen innan andraplatsen i Storm Lucky Larsen Masters.
– Jag får hem och smälta de senaste tävlingsresultaten. Jag är väldigt nöjd att jag har lyckats hålla formen och nu gäller det att fortsätta på den här nivån. Målet är att ta en landslagsplats till EM i Ålborg nästa år.

Topp 5 Norwegian Open 2024
1. Niko Oksanen, Finland
2. Mathias Danielsen Otting, Norge
3. Viktor Brentebråten Mortensen, Norge
4. Teodor Samuelsson, Sverige
5. Noel Haglund Torgersen, Sverige

Bästa damspelare: Nora Johansson, Sverige (11:a i tävlingen)

Klubbinfo
Teodor Samuelsson, BK Kaskad, Norrköping
Noel Haglund Torgersen, BK Skrufscha, Vänersborg
Nora Johansson, Spader Dam, Helsingborg

Teodor Samuelsson blev fyra i Norwegian Open.
Foto: Svenska Bowlingförbundet
Noel Haglund Torgersen blev femma i Europatourtävlingen i Hönefoss.
Foto: Christoffer Borg Mattisson.
Nora Johansson blev bästa damspelare i Norwegian Open.
Foto: Bowlinglife