Nya regler ska förhindra telefonbedrägerier
Post- och telestyrelsen (PTS) har beslutat om regler som ska minska problemen med telefonbedrägerier. Ett krav är att teleoperatörer ska stoppa samtal från utlandet med svenska nummer.
Reglerna syftar till att förhindra bluffsamtal från utlandet som ser ut att komma från en svensk avsändare. Genom att stoppa dessa samtal kan teleoperatörerna hindra en stor del av de bedrägeriförsök som i dag görs via telefon.
– Telefonbedrägerier är ett allvarligt samhällsproblem. Vi förväntar oss att reglerna kommer att ge stor effekt och leda till att ännu fler bluffsamtal blockeras, säger Jesper Simons, chef för enheten för nummer och adressering.
De nya reglerna ersätter den vägledning för operatörer som PTS publicerade under 2023. Operatörerna stoppar i dag en stor andel av bluffsamtalen från fasta nummer med stöd av vägledningen.
Reglerna innebär bland annat att:
- operatörer ska stoppa samtal från utlandet till Sverige som ser ut att komma från svenska fastnätsnummer.
- operatörer ska stoppa samtal från utlandet som ser ut att komma från svenska mobilnummer efter att de har kontrollerat att mobilnumret inte används i utlandet.
- operatörerna ska i vissa fall blockera nummerpresentationen i stället för att stoppa samtalet.
Reglerna som rör nummer i fasta nätet träder i kraft den 4 november 2024 och reglerna som rör mobilnummer träder i kraft den 3 mars 2025.
PTS utreder frågan om bluff-sms
Bluff-sms med förfalskade avsändarnamn är ett annat vanligt sätt som bedragare använder. PTS saknar i dag effektiva verktyg för att reglera sms men utreder möjliga vägar att agera mot detta problem.
Om telefonbedrägerier
Telefonbedrägerier har blivit vanligare i Sverige. En stor del använder så kallad spoofing, vilket innebär att telefonnummer förfalskas och gör att det ser ut som att samtalet kommer från någon annan än det faktiskt gör. Spoofing används ofta som en del i ett försök att lura av någon personlig information som kan användas i ett bedrägligt syfte.
På PTS webbplats finns mer information om telefonbedrägerier och de nya reglerna.
Kontakter
Jesper SimonsEnhetschefEnheten för nummer och adressering
Tel:073-644 56 95Petter ÖhrnPressansvarig
Tel:08-678 55 55petter.ohrn@pts.seLänkar
Följ PTS - Post- och telestyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från PTS - Post- och telestyrelsen
I dag öppnar ”Ring Digitalidag” – vi hjälper fler in i den digitala världen11.3.2025 07:58:52 CET | Pressmeddelande
Alla hänger inte med i digitaliseringen av samhället. Det kan innebära stress och en känsla av utanförskap. I dag öppnar Post- och telestyrelsen (PTS) Ring Digitalidag, dit vem som helst kan ringa för att få hjälp med enklare frågor om digitala verktyg och tjänster. I dag på premiärdagen är telefonservicen bemannad av bland annat civilminister Erik Slottner.
PTS i ny roll – att i samverkan med andra aktörer arbeta för att fler ska vilja och kunna vara delaktiga i ett alltmer digitaliserat samhälle13.1.2025 10:44:12 CET | Pressmeddelande
Post- och telestyrelsen (PTS) har av regeringen fått i uppdrag att verka för en ökad digital inkludering och en ökad användning av digitala tjänster. Vi ska i dialog med berörda offentliga och andra aktörer, främja, stödja och följa arbetet med att uppnå en sådan utveckling.
PTS föreslår åtgärder mot bedrägerier via sms17.12.2024 15:26:36 CET | Pressmeddelande
Ett register för avsändarnamn, åtgärder för bättre kundkännedom i leveranskedjan för sms och ett nytt samverkansforum. Det är några av de förslag PTS i dag lämnar i en rapport till regeringen. Syftet är att minska omfattningen av telefonbedrägerier via sms.
Från timmar till 110 dagar – pilotprojekt gör mobilnätet fossilfritt och krissäkert6.12.2024 07:15:06 CET | Pressmeddelande
Post- och telestyrelsen (PTS) och Telia undersöker i ett projekt hur fossilfria energikällor kan användas för att öka reservkraftens kapacitet och stärka mobilnätets krisberedskap. Genom att kombinera vätgas, bränsleceller, solceller och batterier har en basstation i Roslagen gått från att klara några få timmars drift vid strömavbrott till att hålla i upp till 110 dagar – utan utsläpp av växthusgaser.
Otillgängliga webbplatser och appar hindrar konsumenter5.12.2024 08:16:54 CET | Pressmeddelande
Som en temperaturmätning av konsumentmarknaden, har Post- och telestyrelsen (PTS) låtit genomföra en undersökning av tillgängligheten på privata aktörers webbplatser och appar, i olika branscher. Majoriteten av de undersökta webbplatserna är mycket svåra att använda för vissa användare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum