Prevent

Nya funktioner i Prevents populära medarbetarenkät

Var tionde minut skickas en ny OSA-enkät ut. Enkäten är Prevents kostnadsfria medarbetarundersökning med över 100 000 användare varje år. Nu har den fått nya funktioner.

Hanna Johansson, projektledare Prevent
Hanna Johansson, projektledare Prevent Foto: Bengt Alm

OSA-enkäten är framtagen av arbetsgivare och fackförbund tillsammans och är en medarbetarundersökning med fokus på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA). Den innehåller frågor om till exempel arbetsbelastning, stöd, återhämtning, ledarskap och kränkande särbehandling. Enkäten består av fyra steg med ett gediget stödmaterial genom hela processen, från planering till uppföljning av resultat.

– På ett år besvarar 115 000 personer enkäten, så det är många som arbetar med att undersöka och förbättra arbetsmiljön. Det viktigaste arbetet börjar när enkäten är besvarad. Chef och medarbetare går tillsammans igenom resultatet och tar fram åtgärder för att förbättra arbetsmiljön, säger Hanna Johansson, projektledare på Prevent.

Under 2024 har enkäten moderniserats och fått flera nya funktioner. Man kan nu till exempel slå samman flera enkäter för att få ett gemensamt resultat för hela företaget. Det går också att jämföra nya resultat med tidigare genomförda enkäter för att kunna följa utvecklingen över tid. En annan populär funktion är möjligheten att jämföra sina resultat med alla andra som besvarat enkäten, ett medianvärde av tiotusentals svar.

– Enkäten utvecklas efter användarnas behov och önskemål. Att kunna lägga ihop flera enkäter för att få ett gemensamt resultat för hela arbetsplatsen har varit efterfrågat, säger Hanna Johansson.

Med enkäten kan man ta reda på hur medarbetarna upplever den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Som ett komplement till enkäten finns också en checklista om OSA. Checklistan följer de föreskrifter som finns på området och hjälper arbetsgivare att undersöka om de uppfyller kraven.

OSA-enkäten med tillhörande stödmaterial är kostnadsfri och tillgänglig för alla som vill få bättre koll på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön på jobbet. Den finns på prevent.se/osaenkaten

Fakta om OSA:

Regelverket om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) började gälla 2016. Föreskrifterna om OSA reglerar kunskapskrav, mål, arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling.

Reglerna innebär att arbetsplatsen ska kartlägga, dokumentera och åtgärda risker inom den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Sedan ska åtgärderna följas upp.

Illustration med sex ansikten runt en tumme som pekar uppåt
Med Prevents kostnadsfria OSA-enkät kan man ta reda på hur medarbetarna upplever den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.
Illustration: Pophunters
Bild på resultat från OSA-enkäten
Ett exempel på resultatbild från OSA-enkäten om Stöd. De gula bollarna visar medianvärden. De vita med siffror inuti visar spridningen och antalet som svarat.
Grafik: Skärmbild från OSA-enkäten

Om oss

Alla vinner på en bättre arbetsmiljö. Prevent förmedlar kunskap om hur man genom ett hälsofrämjande arbetsmiljöarbete kan skapa framgångsrika företag där alla är säkra och mår bra. Vi är en ideell organisation som ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Besök www.prevent.se - kunskaper för en bättre arbetsdag!

Följ Prevent

Senaste pressmeddelandena från Prevent