Byggnads deltar i demonstration vid Europaparlamentet

Tisdag 17 september 2024 kommer Byggnads att delta i en demonstration utanför Europaparlamentet i Strasbourg. Demonstrationen beräknas samla över 700 arbetare från hela Europa som kräver regleringar på EU-nivå mot långa underentreprenörskedjor och arbetslivskriminalitet i bland annat byggsektorn.

En man i gul och grå arbetsjacka står lutad mot en vägg.
Lars Hildingsson, tf förbundsordförande Byggnads

– Långa underentreprenörskedjor och utbredd arbetslivskriminalitet är ett problem i hela Europa, inte bara i Sverige. För att möta den osunda konkurrensen och den organiserade brottsligheten måste vi få åtgärder både på nationell och europeisk nivå, säger Lars Hildingsson, tf förbundsordförande i Byggnads, på plats i Strasbourg.

Det är första gången som tre stora europeiska fackliga federationer går samman i en gemensam aktion för att lyfta fram krav på regleringar av långa underentreprenörskedjor och begränsningar för bemanningsföretag inom EU.

Syftet med demonstrationen är att sätta press på det nyvalda Europaparlamentet att prioritera bindande lagstiftning, begränsa underentreprenörskedjor och säkerställa likabehandling i hela entreprenadkedjan. Man kräver även reglering av bemanningsföretag, inklusive ett förbud för bemanningsföretag att utstationera arbetare.

Demonstrationen hålls mellan kl. 14:00 och 16:00 lokal tid. Efteråt kommer en hearing att hållas inne i Europaparlamentet mellan kl. 17:00 och 18:45. Där kommer arbetare och fackliga representanter att vittna om den exploatering och arbetslivskriminalitet som följer av långa underentreprenörskedjor och oseriösa bemanningsföretag.

Demonstration i Strasbourg

Tid: Den 17 september 2024 kl. 14:00

Plats: Strasbourg, Frankrike.  Utanför Europaparlamentet.

Demonstrationen organiseras av de fackliga federationerna EFBWW (European Federation of Building and Woodworkers), EFFAT (the European Federation of Food, Agriculture and Tourism Trade Unions), och ETF (European Transport Workers’ Federation).

Om oss

Måleriföretagen försöker kapa gemensamt bolag15.8.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter att Målareförbundet gick upp i Byggnads försöker Måleriföretagen ta över det gemensamt ägda bolaget Målerifakta. Måleriföretagen gör anspråk på Byggnads aktier (tidigare Målareförbundets) i Målerifakta och har obehörigen försökt byta ut Målerifaktas styrelse. Byggnads bestrider att Måleriföretagen har rätt att ta över aktierna och tillsätta ny styrelse – avsikten har alltid varit att fack och arbetsgivare ska äga och leda Målerifakta tillsammans.