EM-match i Karlstad när Sverige tar emot Storbritannien i amerikansk fotboll

Efter fjärdeplatsen i fjolårets EM, där Sverige föll mot Italien i kampen om bronset, är det nu dags för en ny EM-turnering för det svenska herrlandslaget i amerikansk fotboll. EM 2024/25 inleds för svensk del med en match mot Storbritannien på hemmaplan i Karlstad den 13 oktober.

Sverige förlorade bronsmatchen i EM 2023 mot Italien på Valhalla IP i Göteborg.
Sverige förlorade bronsmatchen i EM 2023 mot Italien på Valhalla IP i Göteborg. Foto: Jonas Domfors

Sveriges herrlandslag har haft starka resultat i de senaste EM-turneringarna med en silvermedalj 2021 och en fjärdeplats 2023. Söndagen den 13 oktober kl. 15 inleds EM 2024/25 när Sverige tar emot Storbritannien på Sola Arena i Karlstad. Därefter väntar en bortamatch mot Tyskland den 26 oktober. Mästerskapet avslutas under 2025.

Matchen i Karlstad arrangeras av SWE3 - Svenska Förbundet för amerikansk fotboll, flaggfotboll och landhockey i samarbete med Carlstad Crusaders, en förening som i år blivit svenska mästare i amerikansk fotboll för såväl damer och herrar. Arrangörerna ser fram emot en folkfest på Sola Arena i oktober.

– Vi är så klart glada och tacksamma över att få visa upp nya Sola Arena och bjuda publiken i Karlstad på en landskamp, säger Maria Mangelin, ordförande i Carlstad Crusaders.

Ny förbundskapten inför kvalet

Sveriges landslag leds i matchen mot Storbritannien av den nya förbundskaptenen Björn Mazetti, 26 år, till vardags verksam i Malmöföreningen Limhamn Griffins. Mazetti har tidigare haft ansvar för det svenska ungdomslandslaget och tog över som förbundskapten efter BD Kennedy - som vann 6 av 9 landskamper som förbundskapten mellan åren 2019 och 2023 - inför höstens EM.

– Att få leda Sveriges bästa spelare på seniornivå är en fantastisk möjlighet. Jag ser fram emot att guida herrlandslaget till nya framgångar, vår hemmamatch mot Storbritannien den 13 oktober är en viktig start på resan, säger Björn Mazetti.

Senast Sveriges herrlandslag i amerikansk fotboll mötte Storbritannien var 2019, då vann Sverige en regnig och blöt match i Kristianstad med 36–14 (16-0).

Mer information om EM-matchen mellan Sverige och Storbritannien i Karlstad den 13 oktober finns på swe3.se/SWEGB

Sverige förlorade bronsmatchen i EM 2023 mot Italien på Valhalla IP i Göteborg.
Foto: Jonas Domfors

Om oss