Åtta stipendier till populärvetenskapliga böcker

Åtta forskare tilldelas varsitt populärvetenskapligt arbetsstipendium på 100.000 kronor från Natur & Kultur. De kommer i bokprojekt att utforska frågor kopplade till biologisk mångfald, klimatomställning, konsumtionsrelaterad stress, föreställningar om kvinnlig oskuld och kyskhet och mycket annat.

Hanna Cinthio, Cecilia Fredriksson, Mikael Härlin, Anders Ivarsson Westerberg, Cecilia Solér, Maria Wolrath Söderberg, Henrik Williams och Ida Östenberg tilldelas Natur & Kulturs populärvetenskapliga arbetsstipendium på 100.000 kronor vardera.

Med stipendierna vill Natur & Kultur bidra till större tilltro till forskning och till att samhällsdebatten vilar på fakta.

Natur & Kulturs populärvetenskapliga arbetsstipendium tilldelas årligen personer som vill förmedla vetenskapliga rön till en bred publik. Projekten ska bidra till fördjupad kunskap inom områdena människa, samhälle, bildning och hälsa.

2024 tilldelas följande personer Natur & Kulturs populärvetenskapliga arbetsstipendium:

Hanna Cinthio, mellanösternvetare och fil dr i socialt arbete ska belysa föreställningar om kvinnlig oskuld och kyskhet ur en mängd olika perspektiv: historiskt, sociologiskt, medicinskt, mytologiskt, politiskt, poetiskt. Syftet är att fördjupa kunskapen om ett socialt fenomen som i högsta grad präglar människors liv.

Cecilia Fredriksson, professor i etnologi vid Lunds universitet skriver en bok om tångens kulturhistoria och framtidspotential. Marina resurser är viktiga ur ett hållbarhetsperspektiv och förväntningarna är stora på att havets blå åkrar ska ge plats för nya grödor. Men hur kan tång introduceras och skapa mervärde?

Mikael Härlin, docent i systematisk biologi vid Linnéuniversitetet gör i en kommande bok en filosofisk twist på biologisk mångfald. Genom en djupdykning i aktuell filosofisk forskning undersöker han frågor om arters vara eller icke vara, hur och varför vi klassificerar vår omgivning och hur och var vi drar gränser mellan arter. Frågor som påverkar hur vi kan kvantifiera, beskriva och förstå biologisk mångfald.

Cecilia Solér, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg ska skriva om hur och varför konsumtionssamhället och reklam skapar stress hos många konsumenter. Vad kan vi som samhälle och som enskilda konsumenter göra för att minska konsumtionsrelaterad stress?

Maria Wolrath Söderberg, docent i retorik vid Södertörns högskola ska skriva en bok om tankestrukturer som förekommer i politiken som på olika vis hindrar eller fördröjer klimatomställning. Utgångspunkten är en uppmärksammad forskningrapport för regeringens miljömålsberedning.

Anders Ivarsson Westerberg, professor i offentlig förvaltning vid Södertörns högskola undersöker hur ökande administrativt arbete påverkar arbetsmiljön. Allt fler sysslar med administrativt arbete, särskilt inom offentlig sektor. Den har ibland oklar nytta, kostar pengar, uppfattas ofta vara onödig och leder till dålig arbetsmiljö. Detta är en av vårt samhälles stora framtidsutmaningar. Administrerar vi oss till döds, eller kan vi göra något åt det?

Henrik Williams, professor i runologi vid Uppsala universitet skriver en heltäckande bok om runornas värld. Han är världens enda professor i runologi och vill dela med sig av sin kunskap eftersom intresset för runor och runinskrifter är stort både i Sverige och utomlands.

Ida Östenberg, professor i antikens kultur och samhällsliv vid Göteborgs universitet skriver om antiken och dess betydelse - om vad antiken var och är, varför den är betydelsefull, hur den format historien och hur den i såväl äldre tider som i vår samtid brukats och missbrukats.

Hanna Cinthio tilldelas Natur & Kulturs populärvetenskapliga arbetsstipendium på 100.000 kronor
Foto: Anna Patarakina
Cecilia Fredriksson tilldelas Natur & Kulturs populärvetenskapliga arbetsstipendium på 100.000 kronor
Foto: privat