Hyresgästföreningen  Region Norra Skåne

Fastighetsägarna GFR vill inte längre förhandla i Halmstad, Falkenberg, Laholm och Hylte.

Fastighetsägarna väljer att avbryta hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen och lämnar ärendet vidare till särskild skiljeman för avgörande. Efter att ha kallat till förhandling i juni, bara några månader efter att 2024 års hyresnivåer i Halmstad, Falkenberg, Laholm och Hylte avgjordes av skiljeman, står det nu klart att Fastighetsägarna GFR återigen väljer samma taktik.

Bild på kvinna
Sofie Lindberg, förhandlare Hyresgästföreningen norra Skåne Foto: Marie Walther

Fastighetsägarna GFR gick ut med följande yrkande på hyreshöjningar för 2025: Hylte (15,2 procent), Laholm (15,1 procent), Falkenberg (16,4 procent) och Halmstad (15,2 procent). Fastighetsägarna GFR och hyresvärdarna de företräder har nu vänt sig till Hyresnämnden för att få en skiljeman utsedd som kan avgöra hyresförhandlingarna om 2025 års hyreshöjningar. Enligt Fastighetsägarna vill man undvika långa och utdragna förhandlingar som leder till retroaktiva hyreshöjningar för hyresgästerna. Hyresgästföreningen anser att det snarare handlar om en strategi på hyresgästernas bekostnad.

– För oss är det tydligt att Fastighetsägarna inte alls vill förhandla, utan hellre vill sätta hyrorna själva. Krav på hyreshöjningar kom redan innan underlagen fanns på plats. Fastighetsägarna kunde med andra ord inte veta hur kostnadsökningar eller andra uppgifter kan komma att se ut för 2025 års hyresförhandlingar. Bara det försvårar arbetet framåt, säger Sofie Lindberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

– Vi får en bild av att Fastighetsägarna GFR och hyresvärdarna de företräder har satt detta i system för att slippa förhandla. De väljer att påkalla förhandling redan i juni, och väntar de tre månaderna som krävs för att få begära att en skiljeman tillsätts. Skiljemannaförfarandet tar cirka två månader. Det blir en lång period av osäkerhet i väntan på skiljemannens beslut som Fastighetsägarna GFR och de inblandade hyresvärdarna inte tar ansvar för, menar Sofie Lindberg.

– Om vi tittar tillbaka på förra årets förhandlingar på dessa orter så lyckades vi teckna lokala överenskommelser med samtliga allmännyttiga företag och därmed undvika retroaktivitet. När Fastighetsägarna GFR och de inblandade hyresvärdarna vände sig till skiljeman gällande 2024 års höjningar var en av konsekvenserna just att hyresgästerna både fick retroaktiva –  och högre hyreshöjningar än hyresgästerna hos allmännyttan. Jag tror att alla förstår att vi inte kan gå med på de extrema krav Fastighetsägarna kommer med, vi skulle snart inte ha några hyresgäster kvar som har råd att betala hyran om vi gjorde det. Det är tråkigt att vi inte ska kunna ta förhandlingssystemet på allvar, hyresgästerna förtjänar bättre, säger Sofie Lindberg.

Pressjour Norra SkåneHyresgästföreningen Norra Skåne

Norra Skåne omfattar kommunerna Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Kävlinge, Svalöv, Eslöv, Hörby, Höör, Hässleholm, Kristianstad, Bromölla, Östra Göinge, Osby, Halmstad, Laholm, Falkenberg, Hylte och Nordvästskåne.

Tel:010- 45 91700press.norraskane@hyresgastforeningen.se

Om Hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Norra Skåne

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Norra Skåne

Hyresgästföreningen: Brott mot förhandlingsordningen är allvarligt17.9.2024 14:14:46 CEST | Pressmeddelande

I våras skickade Hyresgästföreningen in en stämningsansökan mot Svenska Hus till hyresnämnden för brott mot förhandlingsordningen. Ärendet har resulterat i en förlikning mellan parterna. Det innebär att Svenska Hus ska betala ett skadestånd till Hyresgästföreningen på 150 000 kr för brott mot förhandlingsordningen. Pengarna kommer att tillfalla hyresgästföreningens förhandlingsverksamhet.

Detta är hyresvärdarna i Hylte som yrkar på 15,2 procent i hyreshöjning5.6.2024 14:49:52 CEST | Pressmeddelande

I Hylte meddelade bland annat Bra Bostad i Hylte AB, Hyltebruks Fastighets AB och Stadshuset i Hylte AB att de yrkar på en hyreshöjning på 15,2 procent för 2025. Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar ännu inte är helt klara i landet, och trots att de kostnadsunderlag som ska ligga till grund för förhandlingarna ännu inte finns på plats. Hyresgästföreningen är skarpt kritiska till detta agerande, inte minst då det stressar redan hårt pressade hyreshushåll.

Detta är hyresvärdarna i Laholm som yrkar på 15,1 procent i hyreshöjning5.6.2024 14:30:35 CEST | Pressmeddelande

I Laholm meddelade bland annat SBF, Påhlsson Fastigheter AB, Bo-Bra Fastighets AB och AB Gunnohus att de yrkar på en hyreshöjning på 15,1 procent för 2025. Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar ännu inte är helt klara i landet, och trots att de kostnadsunderlag som ska ligga till grund för förhandlingarna ännu inte finns på plats. Hyresgästföreningen är skarpt kritiska till detta agerande, inte minst då det stressar redan hårt pressade hyreshushåll.

Detta är hyresvärdarna i Falkenberg som yrkar på 16,4 procent i hyreshöjning5.6.2024 14:21:35 CEST | Pressmeddelande

I Falkenberg meddelade bland annat Derome Fastighets AB, Stenhörnet AB, Holgerfastigheter i Fbg AB och Monarkivägen Fastighets AB att de yrkar på en hyreshöjning på 16,4 procent för 2025. Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar ännu inte är helt klara i landet, och trots att de kostnadsunderlag som ska ligga till grund för förhandlingarna ännu inte finns på plats. Hyresgästföreningen är skarpt kritiska till detta agerande, inte minst då det stressar redan hårt pressade hyreshushåll.