Malin Andersson ny utvecklingschef på Svenska Ishockeyförbundet

Svenska Ishockeyförbundet värvar Malin Andersson som ny utvecklingschef. Malin Andersson tillträder den 9 december.

Foto Svenska Ishockeyförbundet

Som utvecklingschef på Svenska Ishockeyförbundet leder Malin Andersson arbetet på utvecklingsavdelningen och för att skapa en föreningsishockey av högsta kvalitet. I rollen ingår ett ansvar för relationen med de regionala hockeykontoren och Riksidrottsförbundet.

– Jag är väldigt glad över att Malin är vår nya utvecklingschef. Hon stack ut under en rekryteringsprocess där många kvalificerade kandidater sökte tjänsten. Hon är en erfaren och engagerad ledare, som vet hur man leder och utvecklar både ett stort arbete och många medarbetare. Rollen kräver även god samarbetsförmåga och gedigen praktisk erfarenhet av hur demokratiskt styrda verksamheter fungerar, vilket Malin har, säger Christer Plars, generalsekreterare på Svenska Ishockeyförbundet.

51-åriga Malin Andersson kommer närmast från Lidingö Stad, där hon verkat som idrottschef sedan maj 2022, och dessförinnan som idrottsstrateg. Hon har även jobbat som chef för en avdelning på Riksidrottsförbundet som arbetat med strategisk processledning och stöd för RF:s medlemsförbund. Dessutom har hon haft flera olika roller och förtroendeuppdrag inom Svenska Innebandyförbundet.

– Det här känns jättekul och spännande, men också ärofyllt. Det som framför allt lockar med uppdraget är att jag har följt allt som Svenska Ishockeyförbundet har gjort de senaste åren, med alltifrån föreningsutveckling, barn- och ungdomsfrågor till spännande forskningsstudier, och tycker att det har kommit så mycket bra, vilket tyder på att det finns mycket kompetens. Jag ser fram emot att tillsammans jobba med implementering av allt det ute i föreningarna och regionerna, säger Malin Andersson.

Läs en intervju med Malin Andersson på Svenska Ishockeyförbundets hemsida.

Svensk Ishockey – tillsammans tar vi ansvar och skapar passion, framgång och glädje i vardagen. Svenska Ishockeyförbundet bildades den 17 november 1922. Medlem i Sveriges Riksidrottsförbund sedan starten och i Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) sedan 1912. Vi är en av de mest framgångsrika idrotterna i Sverige och en av de mest framgångsrika inom vår idrott i världen. Det ska vi fortsätta att vara. Svensk Ishockey ska också vara en samlande kraft och bidra till att bygga vårt framtida samhälle. Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 363 ishallar runt om i landet. Om Svenska Ishockeyförbundets pressmeddelanden Den som vill ändra, lägga till eller ta bort E-postmottagare meddelar detta till info@swehockey.se