Ökad andel privatleasade elbilar

44 procent av hushållen som skaffar en ny bil väljer att finansiera den genom privatleasing. 28 procent väljer istället billån via ett finansbolag. Knappt var tredje privat bilköpare finansierar bilen på egen hand, exempelvis med sparade pengar eller att låna på annan säkerhet än bilen.

Nya elbilar som säljs till privatpersoner är oftast privatleasade eller finansierade med billån. Under årets åtta första månader syns en ökning i andelen elbilar som leasas eller finansieras genom billån bland privatkunder.

Boomers och millennials är de generationer som oftast väljer privatleasing.

Denna rapport - "Bilfinanshjulet" -  är framtagen av Volkswagen Financial Services Sverige och kommer att återkomma kvartalsvis

Är elbilen sakta på väg tillbaka?

Under årets första åtta månader har det registrerats 25 605 nya privatleasingavtal. Det innebär att 44 procent av de svenskar som skaffade en ny bil finansierade denna genom privatleasing. Andelen elbilar som finansieras genom privatleasing eller billån har ökat från 29 till 32 procent.

- Privatleasing har en fortsatt stark ställning bland kunderna. Det är en finansieringsform som gör det möjligt att köra en ny och modern bil, exempelvis en elbil, utan att ta ett lån eller ta en egen risk för värdeminskningen. Det som nu är intressant är att leasing av elbilar åter ökar bland privatkunder. Som bilfinansbolag känns det viktigt att bidra till omställningen mot en grönare svensk bilflotta, säger Patrik Lindroth, VD Volkswagen Finans.

Hela 72 procent av dem som skaffar en ny bil finansierar den via ett finansbolag, antingen med privatleasing eller i form av billån med bilen som säkerhet. Privatleasing står ensamt för 44 procent, en minskning från 47 procent motsvarande period förra året. Minskningen kan förklaras av att det förra året levererades många bilar som beställdes under 2022 då det skedde en topp i beställningarna inför slopandet av klimatbonusen.

Länkar

Volkswagen Financial Services har en stark position på den svenska marknaden med en utlåning på 40 miljarder.  Under det gemensamma varumärket Volkswagen Financial Services erbjuds bilfinansiering genom Volkswagen Finans Sverige AB och serviceavtal genom Volkswagen Service Sverige AB. Volkswagen Försäkring är en del av Volkswagen Financial Services med If Skadeförsäkring AB som försäkringsgivare.

Fleet Support är ett affärsområde inom Volkswagen Financial Services som tillhandahåller fleet management, finansiering, administration och andra bilrelaterade tjänster kopplade till företagens bilinnehav oavsett bilmärke. Fleet Support vänder sig till företag och organisationer med större vagnparker.

En stark privatleasingmarknad4.6.2024 09:17:29 CEST | Pressmeddelande

Leasing fortsatt den mest populära finansieringsformen för nya bilar. 46 procent av hushållen som skaffar en ny bil väljer att finansiera den genom privatleasing. 27 procent väljer istället billån via ett finansbolag. Bara drygt var fjärde privat bilköpare finansierar bilen på egen hand, exempelvis med sparade pengar eller att låna på annan säkerhet än bilen. Även när företag väljer bil är leasing fortsatt helt dominerande. Men till skillnad från hushållen fortsätter företagen att välja laddbara bilar. Denna rapport - "Bilfinanshjulet" - är framtagen av Volkswagen Financial Services Sverige och kommer att återkomma månatligen.

Volkswagen Finans Sverige och Fleet Support fortsätter att öka inom vagnparksadministration 202312.1.2024 15:19:24 CET | Pressmeddelande