Ticket

Stora skillnader mellan Generation Z och Millennials resvanor

Dela

En Sifo-undersökning från resebyrån Ticket belyser intressanta skillnader i hur Generation Z och Millennials reser. Trots att båda åldersgrupperna lockas av sol och bad, väljer fler inom Generation Z äventyrsresor, medan Millennials prioriterar tid med familjen. Resultatet ger en inblick i hur bland annat livssituationer och ekonomin påverkar deras sätt att resa. 

Resväska med boardingkort, pass, hörlurar och solglasögon på en flygplats.
Resebyrån Tickets undersökning belyser intressanta skillnader i hur Generation Z och Millennials reser.

När resebyrån Ticket analyserat resetrender bland olika åldersgrupper framträder både tydliga skillnader och likheter. Generation Z, särskilt kvinnorna, väljer i större utsträckning att resa för att komma bort från vardagens stress. Hela 35 procent av kvinnorna i Generation Z uppger att de reser för att koppla av och återhämta sig, medan endast 16 procent av kvinnliga Millennials har samma motivation. Trots att sol och bad lockar båda generationerna, är den främsta anledningen till att Millennials reser för att få kvalitetstid med familj och partner – något som är viktigt för över hälften av de tillfrågade i den gruppen.

Skillnaderna märks också tydligt när det kommer till val av resesällskap. Generation Z är betydligt mindre benägna att resa med familjen än Millennials. Endast knappt en av fem personer i Generation Z väljer familjen som sällskap, medan nästan hälften av Millennials gärna gör det, vilken kan bero på att de med större sannolikhet redan har egna barn. En sak som förenar dem är dock att resor med kollegor ligger långt ner på listan över önskat resesällskap.

När det gäller typ av resa framträder fler skillnader. Generation Z är mer äventyrslystna då två av fem kvinnor lockas av äventyrsresor. Samtidigt värdesätter männen i Generation Z bekvämlighet i högre grad; cirka en av fyra väljer charterresor eftersom de anser att det är enkelt och bekvämt, till skillnad från knappt en av tio manliga Millennials. 

– Vi ser tydligt att Generation Z och Millennials reser på olika sätt, vilket speglar deras värderingar och livssituationer. Millennials, som ofta är mitt i karriär och familjeliv, söker resor som erbjuder kvalitetstid med sina nära och kära, medan Generation Z letar efter prisvärda upplevelser som ger nya perspektiv och minnen. Dessa skillnader visar hur åldersgruppernas resvanor inte bara speglar personliga intressen utan också hur deras livssituationer, ekonomi och prioriteringar formar deras sätt att uppleva världen, säger Tiyoneh Jah, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Båda generationerna skulle gärna resa mer om ekonomin tillät det, men Generation Z är något mer prismedvetna. Över hälften av kvinnorna i Generation Z, 55 procent, anser att priset är den viktigaste faktorn vid val av resa, medan männen i samma generation prioriterar resmålets säkerhet. För Millennials är både pris och säkerhet viktiga, men till skillnad från Generation Z lägger de även stor vikt vid smidiga resalternativ. Direktflyg och enkla förbindelser är särskilt betydelsefulla för dem när de väljer resmål.

Valen av resmål skiljer sig också mellan åldersgrupperna. Båda generationerna föredrar Italien, men medan Millennials också gärna besöker Spanien eller Thailand, föredrar Generation Z destinationer som Portugal och Grekland. Dessa preferenser kan spegla olika ekonomiska förutsättningar och Generation Z:s önskan att upptäcka nya platser.



För mer information, vänligen kontakta:
Tiyoneh Jah, PR & kommunikationsansvarig Ticket
Telefon: +46 (0)76-773 34 54
E-post: tiyoneh.jah@ticket.se



Källa: Resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning, genomförd under Q1 2024. Generationerna är indelade enligt undersökningens åldersintervaller, där Millennials är inkluderade i åldersgruppen 30–49 år och Generation Z i åldersgruppen 18–29 år.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Resväska med boardingkort, pass, hörlurar och solglasögon på en flygplats.
Resebyrån Tickets undersökning belyser intressanta skillnader i hur Generation Z och Millennials reser.
Ladda ned bild

Dokument

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

Hit reste svenskarna i somras – sol, bad och trygghet i fokus21.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under sommaren 2024 prioriterade svenskarna sol och bad. Resebyrån Tickets lista över de mest populära resmålen toppas av spanska destinationer, vilket visar att Spanien fortsätter vara en tydlig favorit bland svenskarna. Samtidigt har Paris gjort entré på topplistan, tack vare det ökade intresset i samband med OS. De höga priserna på sista minuten-resor gjorde dock att många svenskar inte kom i väg på utlandssemester i år.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye