Stora skillnader mellan Generation Z och Millennials resvanor
En Sifo-undersökning från resebyrån Ticket belyser intressanta skillnader i hur Generation Z och Millennials reser. Trots att båda åldersgrupperna lockas av sol och bad, väljer fler inom Generation Z äventyrsresor, medan Millennials prioriterar tid med familjen. Resultatet ger en inblick i hur bland annat livssituationer och ekonomin påverkar deras sätt att resa.
När resebyrån Ticket analyserat resetrender bland olika åldersgrupper framträder både tydliga skillnader och likheter. Generation Z, särskilt kvinnorna, väljer i större utsträckning att resa för att komma bort från vardagens stress. Hela 35 procent av kvinnorna i Generation Z uppger att de reser för att koppla av och återhämta sig, medan endast 16 procent av kvinnliga Millennials har samma motivation. Trots att sol och bad lockar båda generationerna, är den främsta anledningen till att Millennials reser för att få kvalitetstid med familj och partner – något som är viktigt för över hälften av de tillfrågade i den gruppen.
Skillnaderna märks också tydligt när det kommer till val av resesällskap. Generation Z är betydligt mindre benägna att resa med familjen än Millennials. Endast knappt en av fem personer i Generation Z väljer familjen som sällskap, medan nästan hälften av Millennials gärna gör det, vilken kan bero på att de med större sannolikhet redan har egna barn. En sak som förenar dem är dock att resor med kollegor ligger långt ner på listan över önskat resesällskap.
När det gäller typ av resa framträder fler skillnader. Generation Z är mer äventyrslystna då två av fem kvinnor lockas av äventyrsresor. Samtidigt värdesätter männen i Generation Z bekvämlighet i högre grad; cirka en av fyra väljer charterresor eftersom de anser att det är enkelt och bekvämt, till skillnad från knappt en av tio manliga Millennials.
– Vi ser tydligt att Generation Z och Millennials reser på olika sätt, vilket speglar deras värderingar och livssituationer. Millennials, som ofta är mitt i karriär och familjeliv, söker resor som erbjuder kvalitetstid med sina nära och kära, medan Generation Z letar efter prisvärda upplevelser som ger nya perspektiv och minnen. Dessa skillnader visar hur åldersgruppernas resvanor inte bara speglar personliga intressen utan också hur deras livssituationer, ekonomi och prioriteringar formar deras sätt att uppleva världen, säger Tiyoneh Jah, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.
Båda generationerna skulle gärna resa mer om ekonomin tillät det, men Generation Z är något mer prismedvetna. Över hälften av kvinnorna i Generation Z, 55 procent, anser att priset är den viktigaste faktorn vid val av resa, medan männen i samma generation prioriterar resmålets säkerhet. För Millennials är både pris och säkerhet viktiga, men till skillnad från Generation Z lägger de även stor vikt vid smidiga resalternativ. Direktflyg och enkla förbindelser är särskilt betydelsefulla för dem när de väljer resmål.
Valen av resmål skiljer sig också mellan åldersgrupperna. Båda generationerna föredrar Italien, men medan Millennials också gärna besöker Spanien eller Thailand, föredrar Generation Z destinationer som Portugal och Grekland. Dessa preferenser kan spegla olika ekonomiska förutsättningar och Generation Z:s önskan att upptäcka nya platser.
För mer information, vänligen kontakta:
Tiyoneh Jah, PR & kommunikationsansvarig Ticket
Telefon: +46 (0)76-773 34 54
E-post: tiyoneh.jah@ticket.se
Källa: Resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning, genomförd under Q1 2024. Generationerna är indelade enligt undersökningens åldersintervaller, där Millennials är inkluderade i åldersgruppen 30–49 år och Generation Z i åldersgruppen 18–29 år.
Nyckelord
Kontakter
Tiyoneh JahPR- och Kommunikationsansvarig
Tel:076-773 34 54tiyoneh.jah@ticket.seBilder
Dokument
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Seniorer blir allt viktigare för resebranschen9.10.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning framgår det tydligt att seniorer är ett allt viktigare kundsegment för resebolagen, särskilt i dagens ekonomiskt utmanande tider. Trots stigande resepriser och ökande levnadskostnader sticker denna grupp ut som en stabil kundgrupp, vilket bidrar till en positiv inverkan på branschen.
Europa lockar svenska höstlovsresenärer2.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets senaste bokningsstatistik avslöjar att europeiska destinationer lockar flest svenskar under höstlovet 2024. London fortsätter att vara den populäraste destinationen, medan Cypern och Paris upplever en stark tillväxt i antalet bokningar. Även Teneriffa har seglat upp på Tickets topp 10-lista med en imponerande ökning på hela 53 procent.
Reseexperternas tips inför resan – 3 viktiga saker att tänka på25.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med hösten och vintern på ingång är det ett perfekt tillfälle att börja planera inför nästa resa. Oavsett om det är soliga stränder, livliga storstäder eller en avkopplande weekend som lockar, kan rätt förberedelser göra stor skillnad för semestern. För att få ut det mesta av resan och undvika vanliga misstag, har reseexperterna på Ticket samlat smarta tips. Här är tre viktiga saker att tänka på för en bekvämare och mer bekymmersfri resa.
Trycket på sensommarresor ökar – Amsterdam årets raket10.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler svenskar förlänger sommaren med resor utomlands, och den senaste bokningsstatistiken från resebyrån Ticket visar på ett fortsatt starkt intresse. Medelhavsdestinationer som Mallorca och Malaga är fortfarande i topp men storstäder som Amsterdam, som har utsetts till årets raket, lockar nu en växande skara.
Spara tusenlappar på vinterresan – reseexperternas bästa tips5.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vintern närmar sig och många svenskar ser fram emot att boka en efterlängtad resa till varmare breddgrader. Men hur får man mest semester för pengarna? Reseexperterna på Ticket ger sina bästa tips för att hålla kostnaderna nere när man bokar vinterresan – och på så sätt göra det möjligt att spara tusenlappar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum