Svenskt Ambulansflyg på FLISA om standarder i gränssnitt

När Svenskt Ambulansflyg deltar vid FLISA-kongressen i Kalmar den 17e till 19e september, då är det för att berätta om standardiseringsarbetet inom gränssnitt för bårar och bårsystem. Svenskt Ambulansflyg tror det är möjligt att införa en standard för bårsystem i Sverige, vilket skulle underlätta vid patienttransporter mellan Sveriges regioner.

Anders Fernlöf, medicinteknisk chef vid Svenskt Ambulansflyg och Johan Borchert, Flight Nurse vid Svenskt Ambulansflyg, anställd vid Region Uppsala. Foto: Svenskt Ambulansflyg Får användas fritt i redaktionella sammanhang.

Idag finns ingen gemensam standard gällande gränssnitt för bårar och bårsystem. Sveriges regioner har valt olika standard, men behöver ändock ha en beredskap att transportera bårar med andra gränssnitt än regionens eget. När en patient ska transporteras från en flygplats till sjukhus med hjälp av en bår från en annan regions sjukhus. Då förutsätts att anslutande ambulans, bårbil eller taxi är utrustad för att hantera motsvarande bårtyp.

– När gränssnitten inte är lika uppstår risk för en osäker vägtransport för patient och utrustning eller en onödig försening då en ny bil behöver larmas ut, vilket egentligen är onödigt. Jag är övertygad om att ett gemensamt gränssnitt är möjligt att åstadkomma, säger Anders Fernlöf, medicinteknisk chef vid Svenskt Ambulansflyg och finns på plats i montern på FLISA-kongressen.

Nationellt lokaliserad sjukvård

Patienter transporteras mellan regioner för att ta del av vård vid ett annat sjukhus än vad som erbjuds i patientens hemmaregion. Patienttransporter mellan Sveriges regioner förväntas öka i takt med en utveckling av nationellt lokaliserad vård.

Svenskt Ambulansflyg hanterar samtliga gränssnitt för intensivvårdsbårar och kuvöser som transporteras med regionernas eget ambulansflyg. Utmaningen uppstår på flygplatsen i mötet med en ambulans som ibland inte är utrustad att hantera en annan regions bårsystem.

Svenskt Ambulansflyg deltar med monter

I montern på FLISA-kongressen kan besökare resonera om standardiseringsarbetet för ett gemensamt gränssnitt i Sverige, men också om lösningar för att hantera utmaningar för regionernas ambulansverksamheter att hantera andra regioners bårsystem.

I montern finns Anders Fernlöf, medicinteknisk chef vid Svenskt Ambulansflyg och Johan Borchert, Flight Nurse vid Svenskt Ambulansflyg, anställd vid Region Uppsala.

Svenskt Ambulansflyg deltar vid FLISA-kongressen i samverkan med Svensk Luftambulans som utför patienttransporter med helikopter.

Anders Fernlöf är medicinteknisk chef vid Svenskt Ambulansflyg och har tillsammans med regioners intensivvårdsteam säkrat att regionernas eget ambulansflyg hanterar samtliga gränssnitt för intensivvårdsbårar och kuvöser. Anders Fernlöf har en lång erfarenhet inom medicinteknik och tidigare vid Akademiska sjukhuset och SNAM. Han är ett känt ansikte inom medicinteknik i Sverige och standardiseringsarbetet SIS. Anders Fernlöf är ordförande för en europeisk arbetsgrupp, CEN TC239 WG1, inom standardisering av ambulanser och bårar.

Bilder

Foto: Svenskt Ambulansflyg Får användas fritt i redaktionella sammanhang.

Om Svenskt Ambulansflyg

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg utför ambulanstransport med flygplan med beredskap dygnets alla timmar, året runt. Tjänsten bedrivs och utvecklas utifrån Sveriges 21 regioners, nuvarande och framtida behov, av ambulanstransport med flygplan.

Svenskt Ambulansflyg deltar vid Försvarsmaktens Flygdag 2024 i Ronneby21.8.2024 13:13:36 CEST | Pressmeddelande

Besökare till flygdagen kan möta medarbetare vid Svenskt Ambulansflyg och kika in i det moderna ambulansflygplanet som för dagen är uppställt i utställningsområden på flygflottiljen F17 i Ronneby. Den elektriska bårlyften som ger hög patientsäkerhet och god arbetsmiljö demonstreras återkommande under dagen. Försvarsmaktens Flygdag 2024 äger rum den 24 augusti, 08.00–18.00 på Flygflottiljen F17 i Ronneby.