Hyresgästföreningen Region Mitt

Hyresgästföreningen och Klara Bostad AB når treårig överenskommelse om hyror i Eskilstuna

Hyresgästföreningen har slutit en treårig överenskommelse med Klara Bostad AB i Eskilstuna om hyreshöjningar för åren 2025 till 2027. Överenskommelsen innebär att hyrorna höjs med i genomsnitt 4,16 procent under 2025.

Patrik Wunderlich

För 2027 finns en möjlighet att omförhandla om den generella kostnadsutvecklingen skulle avvika stort från dagens prognoser. Parterna har dock en gemensam förhoppning om att hyresjusteringarna framöver kommer att ligga närmare 2 procent per år.

-För oss har det varit viktigt att våra kunder tidigt ska få information om sin boendekostnad, säger Mattias Stjernström på Klara Bostad AB.
-Det här är en överenskommelse som ger hyresgästerna den tryggheten. Vi vill visa alla andra på bostadsmarknaden att det går att komma överens mellan fastighetsägare och Hyresgästföreningen. I dialog och med långsiktighet. Framåt hoppas vi få se en stabil och trygg hyresutveckling som ligger i linje med inflationen.

Hyresgästföreningens förhandlare Patrik Wunderlich understryker de utmaningar som många hyresgäster står inför.
-De två senaste åren har varit oerhört tuffa för hyresgästerna, och vi har sett fastighetsägare som yrkar på höjningar uppemot femton procent för 2025. Vi uppskattar att det då finns fastighetsägare som Klara Bostad AB som är villiga att föra en dialog. Förhandlingarna har också gått mycket smidigt och skötts effektivt. Nu börjar vi se att det rullar ut hyreshöjningarna som ligger runt fyra procent, och det här avtalet följer den utvecklingen.

För 2026 planeras en hyreshöjning på 3,25 procent, och för 2027 en höjning på 2,25 procent, beroende på den ekonomiska utvecklingen. Trots att överenskommelsen bidrar till viss stabilitet i hyresutvecklingen, kvarstår det faktum att de årliga höjningarna fortfarande kommer att vara kännbara för många hyresgäster.

-Vi ser nu uppgörelser där hyresutvecklingen landar på runt 4 till 4,5 procent för i år. Det är långt ifrån de orimligt höga yrkandena på femton procent, men det är fortfarande en betydande börda för hyresgästerna. Fastighetsbolagen går mot ljusare tider, räntorna går ned och inflationen saktar in, vi hoppas att vi snart kan se en ljusning även för hyresgästerna, avslutar Patrik Wunderlich.

För mer information kontakta:

Patrik Wunderlich, förhandlare, Hyresgästföreningen
E-post: patrik.wunderlich@hyresgastforeningen.se
Telefon: 070 – 240 64 72

Patrik Wunderlich

Följ Hyresgästföreningen Region Mitt

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Mitt

Skiljeman har avgjort hyrorna för privata hyresvärdar i fyra kommuner i Sörmland26.3.2024 09:26:29 CET | Pressmeddelande

Efter att Fastighetsägarna MittNord avbröt förhandlingarna och valde tvist i stället för lokal förhandling så har nu den oberoende skiljemannen kommit med en rekommendation om hyreshöjning för 2024. Rekommendationen sträcker sig i ett spann mellan 5,3 och 5,7 procent och gäller för drygt 14 000 hushåll i Sörmlands län. Fastighetsägarna krävde höjningar på elva procent.

Förhandlingen om hyror 2024 mellan Hyresgästföreningen och Eskilstuna Kommunfastigheter AB (Kfast) är klar14.3.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande

Den pågående ekonomiska osäkerheten präglad av hög inflation och stigande räntor har inneburit en utmaning för både hyresgäster och fastighetsägare. Hyrorna för bostadslägenheter med varmhyra och kallhyra höjs med 5,3 procent. Hyrorna för nyproducerade bostadslägenheter med presumtionshyra höjs med 3,23 procent. Höjningarna gäller från 1 april.