Nytt tittarrekord för orientering på SVT

Europamästerskapet i Ungern i augusti noterade ett nytt räckviddsrekord för orienteringen med en total räckvidd på nästan 1,9 miljoner. Flest tittare lockade långdistansen under söndagen där Tove Alexandersson tog ett övertygande guld.

Tove Alexandersson under upploppet i EM
Tove Alexandersson under upploppet i EM Svensk Orientering

Orientering som Tv-sport har tagit stora kliv de senaste åren med ny teknik som tagit tittarna ännu närmare tävlingarna.

De senaste åren har de stora internationella tävlingarna sänts i SVT och det är sedan en tid tillbaka klart att SVT även har säkrat rättigheterna för VM, EM och Världscupen för åren 2024-2026.

Den internationella säsongen i orientering 2024 startade i maj med världscuptävlingar i Schweiz och senare i Italien.

– Sverige hade flera fina framgångar och det var glädjande att många såg dessa i tv-sofforna ute i landet, säger Susanne Maarup, förbundschef för Svensk Orientering.

Totalt hade den första världscupomgången i Schweiz en räckvidd om 556 000 och den efterföljande helgen, världscupen i Italien, en räckvidd om hela 701 000.

VM i år arrangerades i Skottland i juli och visade även den på starka tittarsiffror jämfört med tidigare år. Detta trots hård konkurrens med bland annat fotbolls-EM.

Totalt hade sändningarna från VM en räckvidd om 1,6 miljoner.

Men EM är det stora utropstecknet i år! Räckvidden för sändningarna ökade närmare 200 000 i snitt men även totala snittets ökning över alla 10 sändningar är tydligt. Mer än 50 000 i ökning. Totalt hade EM från Ungern en räckvidd på närmare 1,9 miljoner.

– Det är fantastiska siffror och väldigt kul att så många väljer att följa vårt landslags framgångar. Vi hoppas att det här hjälper till att skapa förebilder och locka fler till orienteringen, säger Susanne Maarup.

För den som vill se mer orientering i tv väntar härnäst sändningar från den avslutande världscupomgången i Finland den 26-29 september.

Nästa år väntar även världscup på hemmaplan i Idre Fjäll den 18-22 juni, även den sänds givetvis på SVT.

Tove Alexandersson under upploppet i EM
Svensk Orientering

Svenskarna utmanar om topplaceringar i världscupen25.9.2024 18:08:22 CEST | Pressmeddelande

Imorgon inleds den sista och avgörande omgången av världscupen, där både den totala världscupen och nationstävlingen ska avgöras. De svenska orienterarna ligger väl till inför den sista omgången. Tove Alexandersson ligger på tredje plats i den totala världscupen, medan Martin Regborn och Emil Svensk ligger tvåa respektive trea på herrsidan. – Jag känner hur Emil flåsar mig i nacken i den totala världscupen, säger Martin Regborn.