Ny undersökning från Svea Bank visar: Företag med aktivt hållbarhetsarbete mer lönsamma

Majoriteten av landets bolag har idag ett aktivt hållbarhetsarbete. Nu visar en ny undersökning från Svea Bank att dessa både är mer lönsamma och växer snabbare. Dessutom är de mer optimistiska när det gäller verksamhetens framtid. Trots det är det endast tre av tio svenska företag som prioriterar miljömässig hållbarhet.

I Sveas företagsundersökning har 503 svenska företag svarat på frågor kring deras tillväxt, investeringar samt hur de jobbar med hållbarhet. Resultatet visar att åtta av tio svenska företag har ett aktivt hållbarhetsarbete. Samtidigt menar endast tre av tio, 30 procent, att den miljömässiga hållbarheten är prioriterad. Bland de företag som hade bäst lönsamhet i fjol är det fler, 36 procent, som prioriterar hållbarhet. Det kan jämföras med 24 procent av företagen som hade ganska eller mycket dålig lönsamhet.

Företag med hållbarhetsarbete - fler kvinnor i chefspositioner och växer snabbare
Undersökningen visar flera gemensamma nämnare mellan företag som har ett aktivt hållbarhetsarbete. De har haft starkare tillväxt under 2023 och är mer lönsamma. Dessutom har de högre förväntad lönsamhet kommande år. Tre av tio hållbara företag uppger att de har ungefär lika många kvinnor som män i chefspositioner och att AI-teknik kommer bidra till förändring i bolaget. Det är mer än dubbelt så många jämfört med företag som väljer bort hållbarhetsarbete. Beslutsprocesserna i aktivt hållbara företag är även längre jämfört med företag som inte jobbar aktivt med hållbarhet.

Vanligaste åtgärderna bland företag med aktivt hållbarhetsarbete
Det flest företag (56 procent) gör för att bli mer hållbara är att minimera förbrukningen av material, emballage och förpackningar. Att minimera klimatpåverkan genom exempelvis klimatsmarta resor och förnybar el uppges av 46 procent. Nästan två av fem företag, 38 procent, erbjuder dessutom produkter och tjänster med miljömärkning eller energieffektiva alternativ. Av de som inte har ett aktivt hållbarhetsarbete menar en tredjedel att det beror på att det är för dyrt. Bland de företag som visat sämre lönsamhet år 2023 är siffran desto högre, 39 procent.

– Hållbarhet är något som tenderar att bortprioriteras i tider av lågkonjunktur. Trots det jobbar många aktivt med frågan, vilket är positivt. Det är intressant att många företag väljer bort hållbarhetsarbete på grund kostnaden, då vi ser att hållbara företag är mer lönsamma. Dessutom har de högre tillväxt, mer positiv syn på framtiden och är mer progressiva gällande både jämställdhet och ny teknik, säger Emma Lindgren, expert på digitalisering och konsumtion på Svea Bank.

Nära hälften, 47 procent, av de som har ett aktivt hållbarhetsarbete satsar på hållbarhet för att framstå som ett starkt varumärke och 45 procent för att uppfylla lagar och regler. Drygt en tredjedel av företagen, 38 procent, ser även hållbarhet som en möjlighet att vara en mer attraktiv arbetsplats. Dessutom anser 36 procent att det är en nödvändighet för att möta förväntningar hos alltmer medvetna kunder.

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea Bank. Totalt har 503 personer i ledningsgrupp på privata, svenska företag svarat på undersökningen, som genomförts via telefonintervjuer. Undersökningen genomfördes mellan 23 april – 23 maj 2024.

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Var fjärde e-handlare är stressad över den tekniska utvecklingen17.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

AI-teknik skapar både stress och möjligheter för Sveriges e-handlare. Sveas senaste undersökning E-handelsläget visar att utvecklingstakten för ny teknik numera går så snabbt att var fjärde e-handlare känner sig stressade över att hinna med. Dessutom anser 37 procent att AI är en säkerhetsrisk. Trots det är e-handlarna överens om att AI är här för att stanna. Bland de e-butiker som redan använder tekniken upplever man effekter som kostnadsbesparingar och effektivare marknadsföring.

Framtidstron ökar – 1 av 3 e-handlare tror på stark eller mycket stark tillväxt för Q226.6.2024 09:36:14 CEST | Pressmeddelande

Optimismen bland Sveriges e-butiker har återvänt. Sex av tio hade en tillväxt under första kvartalet – en ökning med nio procentenheter jämfört med samma period föregående år. För det andra kvartalet förväntar sig 77 procent av e-handlarna en fortsatt tillväxt. Det visar Svea Banks senaste undersökning, E-handelsläget Q2, besvarad av 481 e-handlare.