Ny undersökning från Svea Bank visar: Företag med aktivt hållbarhetsarbete mer lönsamma
Majoriteten av landets bolag har idag ett aktivt hållbarhetsarbete. Nu visar en ny undersökning från Svea Bank att dessa både är mer lönsamma och växer snabbare. Dessutom är de mer optimistiska när det gäller verksamhetens framtid. Trots det är det endast tre av tio svenska företag som prioriterar miljömässig hållbarhet.

I Sveas företagsundersökning har 503 svenska företag svarat på frågor kring deras tillväxt, investeringar samt hur de jobbar med hållbarhet. Resultatet visar att åtta av tio svenska företag har ett aktivt hållbarhetsarbete. Samtidigt menar endast tre av tio, 30 procent, att den miljömässiga hållbarheten är prioriterad. Bland de företag som hade bäst lönsamhet i fjol är det fler, 36 procent, som prioriterar hållbarhet. Det kan jämföras med 24 procent av företagen som hade ganska eller mycket dålig lönsamhet.
Företag med hållbarhetsarbete - fler kvinnor i chefspositioner och växer snabbare
Undersökningen visar flera gemensamma nämnare mellan företag som har ett aktivt hållbarhetsarbete. De har haft starkare tillväxt under 2023 och är mer lönsamma. Dessutom har de högre förväntad lönsamhet kommande år. Tre av tio hållbara företag uppger att de har ungefär lika många kvinnor som män i chefspositioner och att AI-teknik kommer bidra till förändring i bolaget. Det är mer än dubbelt så många jämfört med företag som väljer bort hållbarhetsarbete. Beslutsprocesserna i aktivt hållbara företag är även längre jämfört med företag som inte jobbar aktivt med hållbarhet.
Vanligaste åtgärderna bland företag med aktivt hållbarhetsarbete
Det flest företag (56 procent) gör för att bli mer hållbara är att minimera förbrukningen av material, emballage och förpackningar. Att minimera klimatpåverkan genom exempelvis klimatsmarta resor och förnybar el uppges av 46 procent. Nästan två av fem företag, 38 procent, erbjuder dessutom produkter och tjänster med miljömärkning eller energieffektiva alternativ. Av de som inte har ett aktivt hållbarhetsarbete menar en tredjedel att det beror på att det är för dyrt. Bland de företag som visat sämre lönsamhet år 2023 är siffran desto högre, 39 procent.
– Hållbarhet är något som tenderar att bortprioriteras i tider av lågkonjunktur. Trots det jobbar många aktivt med frågan, vilket är positivt. Det är intressant att många företag väljer bort hållbarhetsarbete på grund kostnaden, då vi ser att hållbara företag är mer lönsamma. Dessutom har de högre tillväxt, mer positiv syn på framtiden och är mer progressiva gällande både jämställdhet och ny teknik, säger Emma Lindgren, expert på digitalisering och konsumtion på Svea Bank.
Nära hälften, 47 procent, av de som har ett aktivt hållbarhetsarbete satsar på hållbarhet för att framstå som ett starkt varumärke och 45 procent för att uppfylla lagar och regler. Drygt en tredjedel av företagen, 38 procent, ser även hållbarhet som en möjlighet att vara en mer attraktiv arbetsplats. Dessutom anser 36 procent att det är en nödvändighet för att möta förväntningar hos alltmer medvetna kunder.
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea Bank. Totalt har 503 personer i ledningsgrupp på privata, svenska företag svarat på undersökningen, som genomförts via telefonintervjuer. Undersökningen genomfördes mellan 23 april – 23 maj 2024.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk3.3.2025 09:34:29 CET | Pressmeddelande
Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202430.12.2024 06:33:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har varit utmanande för landets e-handlare. Höga räntor och inflation har hämmat svenskarnas köpsug. Trots det finns det företag som hade en rejäl tillväxt under 2023. I Svea Banks senaste kartläggning listas nu föregående års mest framgångsrika e-handlare.
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel26.11.2024 14:45:46 CET | Pressmeddelande
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum