Intressant svensk lag till landsvägs-VM där Jakob Söderqvists tempolopp är störst medaljchans

Sverige åker till landsvägs-VM i Zürich​​ 21–29 september med en intressant trupp med nio cyklister, varav Jakob Söderqvist och Stina Kagevi dubblar och kör såväl tempo- som linjeloppet. Söderqvist och tempo U23 är dessutom papperet den största medaljchansen, men det finns flera intressanta starter.

För en av de tänkta svenska VM-cyklisterna, duktiga spurtaren Emilia Fahlin som gjorde flera bra resultat i Tour de France och även nyligen körde bra på EM, blev den tuffa banprofilen på slingorna utanför Zürich avgörande för att avstå.

"Emilia tyckte att banan var för hård för att passa henne. Vi hade hoppats att hon skulle hänga med hela vägen och bli farlig i en spurt. Nu är Caroline Andersson är vårt starkaste kort, en bana som passar henne. Även Stina kan klättra bra, säger förbundskaptenen Lucas Persson.

Förstaårssenioren Stina Kagevi finns dessutom med i U23-klassen som görs parallellt i samma klunga i damernas linjelopp. Men klasserna är inte separerade i tempo, en disciplin där Stina under de senaste EM-tävlingarna varit tvåa (junior) och gemma (U23).

Däremot är det U23-klass i herrarnas tempo och där tillhör Jakob Söderqvist de största medaljfavoriterna efter många bra tempoinsatser och andraplatsen på EM härom veckan.

"Jakob går all in, hoppas att kunna ta en medalj och drömmer om att vinna tempoloppet. På EM tog han in rätt mycket tid på slutet. Det tar vi med oss inför VM. Det är synd att damerna inte har en U23-klass i tempo så för Stina är det mer att se och lära. Men jag tror på topp 15-chans och det ska bli riktigt intressant att se hur går för båda våra tempocyklister som har väldigt stor potential i tempodisciplinen", säger Lucas Persson.

I herrarnas linjelopp får nu Lucas Eriksson chansen att visa vad han går för i ett stort mästerskap efter att varit topp 20 på VM i Glasgow förra året.

"Han var den som körde till oss OS-platsen. Nu får han köra för eget resultat och det ska bli kul att se!"

Sveriges trupp till landsvägs-VM

Damer elit

• Caroline Andersson, Liv AlUla Jayco
  • Stina Kagevi*, Team Coop - Repsol
  • Julia Borgström, AG Insurance - Soudal Team

Herrar elit

• Lucas Eriksson, Tudor Pro Cycling Team

Herrar U23

• Jakob Söderqvist*, Lidl-Trek Future Racing
  • Edvin Lovidius, EF Education - EasyPost
  • Carl Kagevi, Team IBT - Tripeak/ Södertälje CK

Herrjunior

• Linus Larsson, Willebrord Wil Vooruit/ Staffanstorp CK
  • Joel Mellby, CK Master

*Jakob Söderqvist och Stina Kagevi kör även tempoloppet på VM vilket ingen av de övriga gör.

Så kör VM-svenskarna i Zürich

• Söndag 22 september, 12.00: Tempo damelit med Stina Kagevi. Plats för start: Gossau ZH. Målområdet för samtliga klasser är Sechseläutenplatz vilket är Zürich största torg.
  • Måndag 23 september, 14.45: Tempo U23 med Jakob Söderqvist. Plats för start: Gossau ZH.
  • Torsdag 26 september, 14.15: Linjelopp herrjunior med Linus Larsson och Joel Mellby. Plats för start: Zürich, Sechseläutenplatz.
  • Fredag 27 september 12.45: Linjelopp herrar U23 med Jakob Söderqvist, Edvin Lovidius och Carl Kagevi. Plats för start: Uster.
  • Lördag 28 september 12.45: Linjelopp damelit med Caroline Andersson, Stina Kagevi och Julia Borgström. Plats för start: Uster.
  • Söndag 29 september 10.30: Linjelopp herrelit med Lucas Eriksson. Plats för start: Winterthur.

"Vi är taggade. Det har varit mycket nu på slutet men det ska bli väldigt kul att köra ett VM där det lär vara bra tryck från publiken inne i Zürich", säger Lucas Persson.

Text och foto: Svenska Cykelförbundet (fria för publicering)

Paracyklisterna ser fram emot integrerat landsvägs-VM –guldläge för Anna Beck i tempo19.9.2024 15:15:05 CEST | Pressmeddelande

Cykel-VM i Schweiz är ett unikt mästerskap för våra paracyklister. Mästerskapet i Schweiz är första gången som paracyklisterna inte bara tävlar samtidigt och i samma land som landsvägs-VM i Skottland 2023. Nu är det i samma målplats i centrala Zürich. En som är laddad nu när det inte är sammanslagna klasser på tempot som i Paralympics är Anna Beck som har regnbågströjan i tempo att försvara.

Så mycket känslor efter Anna Becks fantastiska bronslopp i Paralympics4.9.2024 14:02:30 CEST | Pressmeddelande

Vilket lopp och drama! Desto skönare när Anna Beck med tre tiondelars marginal ordnade ett brons i sitt konkurrensmässigt tuffaste tempolopp i karriären, då C1 till Annas klass C3 slås ihop i Paralympics. Det var så mycket känslor efteråt. Hon körde för sin cancersjuka bror. ”Det har nog aldrig varit så viktigt att ta medalj. För det här var för oss båda”, säger en rörd Anna Beck.