Budgeten: Slår mot barnfamiljer i hyresrätt, men positivt att staten stödjer bostadsbyggandet

Idag presenterade regeringen sin budget för 2025. Hyresgästföreningen som länge uppmanat regeringen att stimulera bostadsbyggande välkomnar att kreditgarantiavgifterna för etablerings- och omställningskommuner sänks. Samtidigt är Hyresgästföreningen mycket kritisk till beslutet att trappa ner det tillfälliga tillägget i bostadsbidraget. Detta slår hårdast mot redan utsatta barnfamiljer.

Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder. Foto Gabriel Liljevall

Inga ljusare tider för vanliga hushåll

Regeringens budskap inför budgeten har handlat om ljusare tider och en återhämtning av den svenska ekonomin, men trots det kämpar fortfarande vanliga hushåll med att få lönen att räcka till de mest nödvändiga månadsutgifter; mat på bordet, hyra och regnkläder till sina barn. De mest utsatta hushållen har fått det tuffare; Kronofogden varnade i september för att antalet vräkningar av barnfamiljer ökat med 13 procent under det första halvåret och Riksrevisionen konstaterar i sin senaste rapport att bostadsbidraget inte längre uppfyller sina mål och att trångboddheten ökar.

– Det går inte att blunda för verkligheten, det borde det vara uppenbart även för regeringen att samhällets stödsystem urholkats och inte längre räcker till. Ekonomiskt utsatta hyresgäster kommer inte känna av några räntesänkningar, de är fortsatt pressade av höga kostnader. Bostadsbidraget behöver reformeras så att fler i behov kan ta del av det. Till dess uppmanar jag regeringen; riv upp beslutet att minska på bostadsbidraget för barnfamiljerna! Vi kan inte tillåta att fler barn vräks från sina hem, säger Marie Linder, förbundsordförande på Hyresgästföreningen

Välkommet med nya investeringar för bostadsbyggande

Hyresgästföreningen har sedan byggkrisen inleddes för snart tre år sedan varnat för att bristen på statliga stimulanser kommer leda till en allvarlig kris för bostadsförsörjningen, och föreslagit förmånliga bygglån. Nu aviserar regeringen en särskild bostadssatsning på industriorterna i norr, samt att man vill underlätta bostadsbyggande i etablerings- och omställningskommuner i hela landet genom att sänka kreditgarantiavgifterna.

– Det är bra att regeringen äntligen tar ett steg i rätt riktning för att göra investeringar för att få igång byggandet. Däremot är satsningen för liten och regeringen borde våga ta i ännu mer för att få igång byggandet inte bara i städerna runt de gröna industrierna utan i hela landet, säger Marie Linder, förbundsordförande på Hyresgästföreningen

– I krisens elfte timme väljer regeringen att stimulera byggandet. Vi har länge krävt att staten ska engagera sig med lån och garantier för att dela risken med kommuner och byggföretag. Det är sannolikt för lite och sannolikt för sent, men det är ett principiellt viktigt steg mot ökad statlig finansiering av bostadsbyggandet, och en insikt hos regeringen att marknaden inte själv klarar av att bygga för behovet, säger Martin Hofverberg, chefekonom på Hyresgästföreningen.

Om oss

”Krympflation och sämre livsvillkor.” Hyresgästföreningen sågar förslaget om lättnader i krav för studentbostäder4.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

På uppdrag av regeringen har Boverket tagit fram ett förslag till lättnader för byggregler för studentbostäder. Bland annat föreslås ytan minska med 20 procent, färre studentbostäder ska vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning och färre fönster i lägenheterna. Hyresgästföreningen ställer sig mycket kritiska till förslaget. ”Mindre och mörkare utan att det blir billigare hyra blir kontentan av förslagen” menar Hyresgästföreningens utredare Joachim Höggren.