Göteborg först ut när STCC går av stapeln 2025

Efter årets comeback är nu datumen satta för när racingmästerskapet STCC kommer tillbaka till Göteborg igen. Premiären går av stapeln den 9–10 maj på samma centrala plats som tidigare – precis intill Ullevi.

STCC:s head 2 head-bana framför Ullevi.
Den 9-10 maj är STCC tillbaka bredvid Ullevi i Göteborg.

– Vi hälsar STCC varmt välkomna tillbaka till Göteborg! Nu ser vi fram emot att tillsammans utveckla evenemanget för att publiken ska få en ännu mer fartfylld och spännande upplevelse, säger Henrik Jutbring, evenemangschef på Got Event.

Tävlingarna kommer att köras enligt Head 2 Head-konceptet som introducerades 2024. Formatet är under utveckling, och tillsammans med ett utökat utbud av underhållning i evenemangsområdet blir nästa års upplaga mer folklig.

– Vi har ett gäng nyheter på gång inför 2025 vad gäller tävlingsformat och underhållning under tävlingshelgerna, säger Micke Bern, vd för STCC.

Robert Dahlgren är regerande STCC-mästare och ser också fram emot återkomsten till Göteborg.

– Jag ser verkligen fram emot att vara tillbaka i Göteborg och köra 2025-premiären mitt i centrum. Trots vädret under premiären detta året har jag bra minnen därifrån med en seger och det ska bli extra spännande med de ändringar som är planerade för formatet och banan till nästa år. Jag tvivlar inte på att det blir en ordentlig folkfest och längtar redan nu, säger han.

Biljetterna till STCC i Göteborg släpps den 25 november.

Vad är STCC?

STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2024 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia.

Johan Meissner, Pressansvarig STCC
press@stcc.se