Ännu en usel budget för bostadsbyggandet och landsbygden

Idag presenterar den SD-ledda regeringen sin budget för år 2025. Det är den tredje budgeten som lagts fram som saknar riktiga satsningar på byggandet, trots den värsta byggkrisen sen 90-talskrisen.

GS-fackets förbundsordförande Per-Olof Sjöö

-Varför vägrar regeringen att hantera byggkrisen? De kan jobba hårt för att sänka skatten på snus, plastpåsar och flygresor men de lyfter inte ett finger när våra medlemmar blir arbetslösa istället för att bygga bostäder. Regeringens tredje budget är ännu en förlorad möjlighet att hantera det lägsta byggandet på 30 år, säger Per-Olof Sjöö, ordförande för GS-facket.

GS-fackets medlemmar som bygger småhus och träbostäder har drabbats hårt av byggkrisen: mellan år 2022 och 2023 blev var sjätte medlem varslade. Trots demonstrationer och nödrop från en enad bransch låter regeringen byggkrisen fortgå med svåra konsekvenser för hela Sverige. Exempelvis Stockholms handelskammare har pekat på att byggkrisen kan kosta hundratals miljarder.

Regeringen har försvarat sin bristande handling i byggkrisen genom att peka på den höga inflationen. Nu har finansminister Svantesson sagt att ”kampen mot inflationen är vunnen”, men det är uppenbart att regeringen förlorar slaget om byggkrisen.

-Det är dags för regeringspartierna att minnas sina löften om att värna landsbygden. Alla försvunna jobb i träindustrin urholkar landsbygden och gör det svårt för Sverige att starta om byggandet igen. Det räcker inte med sänkt ränta – det behövs politiska åtgärder för att rädda jobben och bygga alla de bostäder som behövs, säger Per-Olof Sjöö.

Se även dagens debattartikel i ämnet här.

GS-fackets förbundsordförande Per-Olof Sjöö

Länkar

GS är Sveriges nyaste fackförbund. Vi organiserar ca 40 000 anställda på företag bland annat inom skogsbruk, träindustrin och grafisk bransch.

Hundratals trä- och byggarbetare överlämnade namninsamling till bostadsministern6.2.2024 20:16:56 CET | Pressmeddelande

Ikväll (6/2) demonstrerade hundratals bygg- och träarbetare från olika delar av landet mot regeringens walkover i byggkrisen. I samband med demonstrationen överlämnade medlemmar från GS-facket och Byggnads 18.155 namnunderskrifter för ökat byggande till bostadsminister Andreas Carlsson. ”I andra länder klarar man av att både bygga bostäder och bekämpa inflationen, det kan vi göra även i Sverige” säger GS-fackets förbundsordförande Per-Olof Sjöö.

Demonstration 6/2 och överlämning av protestlista till bostadsminister Andreas Carlsson5.2.2024 08:45:48 CET | Pressinbjudan

Under parollen ”Bygg bort krisen – bygg bostäder” samlar fackförbunden GS-facket och Byggnads till demonstration på Sergels Torg den 6 februari klockan 17.00. I samband med demonstrationen kommer bostadsminister Andreas Carlsson att ta emot en protestlista som närmare 18.000 människor skrivit under i syfte att få regeringen att göra mer för att lindra byggkrisen.