”Att ge och ta emot feedback skapar tillit, och i förlängningen även trivsel” — fredagsporträttet med Elin Johansson

Glad och lösningsfokuserad tar systemekonomen Elin Johansson sig an kluriga ekonomiska utmaningar. Hon är en av alla dem som gjort karriär i koncernen och är idag gruppledare för reskontra-teamet. Virkning, en meditation med Björn Natthiko Lindeblad och pussel sysselsätter sig gärna Elin med på ledig tid. Lär känna Elin i dagens fredagsporträtt från Einar Mattsson:

Bild på Elin i blå jeansskjorta fotad mot en grå betongvägg
Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

Elin, vad har du för roll och hur ser en vanlig dag ut?
– Min roll idag är systemekonom med gruppledaransvar. Det innebär att jag arbetar med problemhantering och utveckling inom vissa delar av ekonomisystemet som koncernen har. Parallellt arbetsleder jag Kundreskontra och Leverantörsreskontra både i vardagligt arbete och inom utvecklingsprojekt. Mina dagar ser väldigt olika ut, beroende på vilka projekt som snurrar för tillfället. Just nu är jag deltagare i ett projekt där vi omarbetar layouten för koncernens kundfakturor, där det är många tekniska bitar som ska skruvas i och mycket som ska testas. Sedan arbetar jag också löpande med dokumentation av olika processer och med att utöka vårt strukturkapital.

Vad krävs det för utbildning och vilka egenskaper är fördelaktiga att ha för att klara av jobbet?
– Jag skulle säga att det är fördelaktigt att arbeta noggrant och systematiskt. Plus att du behöver kunna flexa i beteenden och arbeta både självständigt och samarbetsorienterat. Att vara kommunikativ och att ställa många frågor tror jag generellt att man kommer långt med. För denna roll är det såklart bra att också ha en god systemförståelse. Jag har nytta av att ha jobbat i vårt ekonomisystem dagligen i drygt sex år, samt att jag har turen att ha mycket kompetenta kollegor att lära mig av.

Vad är roligast och mest utvecklande för din egen del?
– Det mest utvecklande är när du ställs i utkanten av din bekvämlighetszon och tvingas tänka på nya sätt, eller ställs inför helt nya problem. Det är nog också det som är roligast, kanske inte alltid i stunden, men i längden. Det ger alltid en liten kick när du lyckats knäcka en svår tankenöt eller komma i mål med någon frågeställning som snurrat under en längre tid.

Berätta om din karriär här på Einar Mattsson. Du bytte tjänst nyligen?
– När jag kom till Einar Mattsson 2018 var det som ekonomiassistent på Leverantörsreskontra. Först som konsult innan jag blev anställd i koncernbolaget. Hösten 2019 började jag som redovisningsekonom för Einar Mattssons Byggnads AB och hade den tjänsten i drygt 3,5 år. Våren 2023 tog jag tjänstledigt ett år för studier, bodde i min van och reste runt i Europa. När jag kom tillbaka i våras så började jag på min nuvarande roll.

Trots att det kan vara stressigt och kort om tid med vissa uppgifter, så verkar du alltid lugn och positiv. Hur gör du för att vara så cool?
– Tack! Det finns kanske en del pokerface inblandat. Men jag försöker generellt att bryta ner alla problem i mindre delar, och ta en sak åt gången. För att ta bort en del av stressen och inte ha så mycket i huvudet samtidigt så arbetar jag mycket med listor och Excel, i sann ekonom-anda.

Vad var det för händelse eller person tror du som gjorde att du fick lust att lära dig förstå och jobba med ekonomi, redovisning och skatteregler?
– Jag har haft en del olika jobb och provat på några olika utbildningar, men det var inte förrän jag kom till företagsekonomin som jag kände att jag hittat rätt. Då kurserna inom just redovisning var extra roliga så siktade jag på det spåret och jag har ännu inte ångrat mig.

Vem inspireras du mest av i koncernen?
– Det är min chef Sandra Walldie. Hon är oerhört smart, empatisk och även väldigt pedagogisk. Jag har lärt mig väldigt mycket av henne, både inom redovisning, skatt och om ledarskap.

Hur ser du till att ha roligt på jobbet?
– Jag försöker att bjuda på mig själv, och ibland också stanna upp och lägga märke till vad som får mig att trivas för att försöka odla det vidare. För mig är det viktigt att du kan säga till om det är något som skaver. Det är svårt att ge och ta emot feedback men på sikt tror jag att det skapar tillit i gruppen, och i förlängningen även trivsel.

Vad är bästa med att jobba i detta familjeföretag?
– Det är den familjära känslan på kontoret. Jag har alltid känt mig välkommen och uppskattad på arbetet, och det tror jag är en betydande framgångsfaktor.

Vad har du för bok på nattygsbordet nu, vad tycker du om den?
– Det är Byron Katies bok ”Loving what is”. Den har haft sin stadiga plats under lång tid och handlar om hur du kan skapa distans till dina egna tankar och att inte tro på allt du tänker. I boken beskrivs en metod som kallas ”The Work”. Den innebär att du identifierar ett påstående som du tror på, och som väcker känslor hos dig, och ställer det mot fyra specifika frågor. Sedan vänder du på påståendet. Det som då trillar ut i slutändan kan hjälpa dig att se lite mer klarsynt på de påståenden och tankar som skapar dig någon form av obekvämlighet.

Hur kan jag imponera på dig?
– Genom att vara riktigt duktig på eller passionerad för någonting. Gärna någonting oväntat.

Vad har du för intressen?
– Förutom att träffa vänner och familj så virkar jag mycket, lägger en del pussel, fixar med mina växter och gillar också att laga mat. Sedan försöker jag styrketräna då och då, men det går lite så där med den saken.

Hur kopplar du bäst av?
– Genom att virka. Det är väldigt upprepande, lite meditativt och du får skapa något med händerna. Sedan uppskattar jag också att koppla bort bruset i hjärnan med en guidad meditation. Björn Natthiko Lindeblad är min husgud hemma, och han har massvis av bra meditationer på Youtube och Soundcloud. Några som jag aldrig tröttnar på är ”Ditt hjärtas djupaste längtan” och ”Din inre Nalle Puh”. De är helt otroliga.

Berätta något som ingen tror om dig.
Att jag har ett SM-guld i rugby. Visserligen i Skol-SM på gymnasiet år 2010 där fyra lag tävlade, varav ett lag blev diskvalificerat.

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson-sfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter. Koncernen är bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

Möt Einar Mattsson på Business Arena Stockholm18.9.2024 08:49:27 CEST | Nyheter

På Business Arena Stockholm den 18-19 september deltar 20 av våra medarbetare i samtal om ekonomi, hållbarhet, digitalisering och forskning för fastighetsbranschen bland annat. Som en av Storstockholms mest aktiva utvecklare av nya bostäder, och Stockholms stads största privata ägare av hyresbostäder, så är det viktigt att delta i samtal om våra samhällsutmaningar och branschens bidrag till lösningar.

”Det är så många dagar som är helt fantastiska” — fredagsporträttet med Leif Rautavaara13.9.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Med full fart i korridoren på huvudkontoret sveper Leif Rautavaara förbi kollegorna vid skrivborden. Alltid med fokus på en uppgift i blicken. Han är den tidigare rörmokaren som vidareutbildade sig och sedan jobbat länge som förvaltare i fastighetsbranschen. Leif uppskattar hjälpsamheten i Einar Mattsson-koncernen och tycker att relationen med sina kollegor är betydelsefull. Lär känna Leif i dagens fredagsporträtt: